TOP

Jan Agelink over de lente-zomertrends 2019: ben jij al ‘colour happy’?

De Trenddag vond maandag 14 mei plaats op een wel heel bijzondere locatie: het Centraal Museum in Utrecht. Trendforecaster Jan Agelink inspireerde de volle Tuinzaal met een kleurrijke presentatie over de maatschappelijke ontwikkelingen en daaruit voortvloeiende schoenentrends voor lente-zomer 2019: ‘Colour me happy’. “We zijn kleur opnieuw aan het ontdekken.”

Ook dit keer zegt de achtergrond iets over het thema van Jan ‘Trendman’ Agelinks presentatie. Die draagt de naam ‘Colour me happy’ en wordt gepresenteerd tegen een vrolijke waterverfmix van allerlei verschillende tinten. “‘Colour me happy’ staat voor het opnieuw ontdekken van kleur. Dat is wat er nu gaande is”, verklaart Agelink zijn keuze.

Levensgrote waterijsjes

Het Museum of Ice Cream in Los Angeles, dat erop ingericht is bezoekers te prikkelen met kleur, speelt daar slim op in. Met zijn levensgrote waterijsjes en discodip-bad is het waarschijnlijk het meest instagramable museum ooit. De tentoonstelling ‘Hella Jongerius – Breathing Colour‘ wil niet alleen prikkelen, maar ook een statement maken over de kracht, imperfectie en veelzijdigheid van kleur. En design- en architectuurjournalist Jeroen Junte laat via Facebook weten de Milan Design Week 2018 in één woord te kunnen samenvatten: kleur. “Een caleidoscopisch palet waar alle kleuren aanwezig zijn.”

Vergeten kleuren

Vorige editie (7 november 2017) koos Agelink nog voor een zwarte achtergrond. Waar komt die plotselinge kleurexplosie ineens vandaan? “De populariteit van millennial pink heeft andere vergeten kleuren een enorme boost gegeven”, legt hij uit. “Ook kleuren die lang in de meisjeshoek zaten. Pastels zijn volwassen geworden.”

Nieuwe definities

Naast kleur zijn diversiteit en inclusiviteit bepalende thema’s. In plaats van groepen uit te sluiten gaan we op zoek naar een vorm waarbinnen iedereen zich thuis voelt. Agelink omschrijft het als ‘deform’. Bestaande vormen en definities veranderen, zoals onze opvattingen over wat mannelijk en vrouwelijk is. We zien een man in een kledingstuk dat zowel rok als functioneel werkschort is. Ook de transitie richting meer diversiteit in de mode – in Nederland is activist Janice Deul een belangrijke aanjager – zet door. De Braziliaanse Elle gaat nog een stapje verder door niet een menselijk model, maar robotvrouw Sophia op de cover te zetten. “Kleur en vorm worden op een andere manier geaccepteerd”, ziet Agelink.

Mens en machine

Onder die beweging valt ook het nieuwe bedrijf Hubot, het eerste uitzendbureau voor mensen en robots. Hier kun je bijvoorbeeld een shiva fysiotherapeut inhuren, die vier extra robotarmen tot haar beschikking heeft. Blurring, noemt Agelink het. De grens tussen mens en machine vervaagt. Modehuis Louis Vuitton gebruikte onlangs een avatar in een reclame, in plaats van een ‘gewoon’ model. De eerste virituele influencers zijn ook al opgestaan. Zoals Lil Miquela, die meer dan een miljoen volgers op instagram heeft. Niet gek voor een meisje dat alleen in je smartphone bestaat.

Alledaagse verhalen

Dat brengt Agelink op het volgende punt. Wat betekent het in dit digitale tijdperk om mens te zijn? De menselijke behoefte aan reflectie groeit, net als de focus op intuïtie en instinct. We zijn de gepolijste instagram-perfectie moe (‘detox’). Dat verklaart het succes van initiatieven als Humans of New York, dat juist de verhalen van normale mensen uit wil lichten. De mode gaat in die beweging mee. Streetwearlabel Vetements brengt het segment voor lente-zomer 2018 weer terug naar de straten waar het allemaal begon. Vetements vroeg ‘gewone’ mensen op alledaagse plekken als een parkeerplaats of terras in hun kleding te poseren en bundelde het resultaat in iets dat eruitziet als een Wibra-folder.

Deze ontwikkelingen hebben hun weerslag op de (schoen)mode, het tweede deel van Agelinks presentatie. Op basis van de maatschappelijke trends selecteert hij vier thema’s die hun stempel op het nieuwe zomerseizoen gaan drukken. Onder deform schaart hij de thema’s Hyper Tribe en New Order, onder detox Happy Campers en And Beyond. We lichten per ontwikkeling een thema uit.

20180515_171805

New Order

Een belangrijke vraag binnen dit thema: wie maken onze kleren? #Whomademyclothes heeft recent (weer) veel aandacht gekregen. Op 24 april 2018 was het vijf jaar geleden dat de Bangladese textielfabriek Rana Plaza instortte. New Order benadrukt het menselijke apsect van mode, de mens achter een schoen of kledingstuk. Het thema heeft een sterk workwear-gevoel, met stevige schoenen waar je makkelijk op kunt lopen. We zien:

  • Spitse neuzen
  • Kitten heels
  • Semi-transparante zolen
  • High shine, glossy afwerkingen en lakleer
  • Gewatteerde uppers
  • Geel als signaalkleur
  • ‘Turbo trainers’ en ‘bulky loafers’ (de ‘ugly sneaker’-trend sijpelt ook naar andere productgroepen)
  • Gebreide en geweven uppers op chunky zolen
  • Straps en bandjes

Het kleurenpalet bestaat uit zwart, grijs en wit gecombineerd met de signaalkleuren rood, blauw, geel, oranje en donkergroen.

Happy Campers

Voor dit thema haalde Agelink inspiratie uit Camp Grounded, een soort zomerkamp voor volwassenen. Telefoons, tablets, computers en andere digtale apparaten zijn verboden, deelnemers gaan volledig ‘off the grid’. Een digitale detox, dus. Binnen dit thema is de western-invloed belangrijk. We zien:

  • Visleer
  • Macramé en gewoven uppers
  • Houten zolen, o.a. onder clogs
  • Crepezolen
  • Espadrille- of touwzolen
  • Linnen, vlas en hennep
  • Mix van outdoor en active

Het palet omvat natuurlijke kleuren als donker- en olijfgroen, maar ook millennial pink.


Wil je meer zien en heb je zin om samen met Textilia ook de ontwikkelingen voor het herfst-winterseizoen 2019-2020 te ontdekken? Schrijf je dan in voor de Trendsafari op 19 juni 2018! Trendforecaster Jan Agelink zoomt hier verder in op het menszijn in een digitaal tijdperk. Het centrale thema is ‘Humanual, Natural Interfaces’. Hoe integreer je menselijkheid met technologische innovaties en kom je tot nieuwe dimensies? Vervolgens zoomt hij in op praktische thema’s, toepassingen, silhouetten, key-items en kleuren voor uiteenlopende designdisciplines.

Zoals altijd vindt de Trendsafari plaats op een inspirerende locatie. Dit keer zijn we te gast bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam, waar alles draait om architectuur, design en digitale cultuur. Hier betreedt je als het ware ‘het museum van de toekomst’. Kijk hier voor meer informatie over de Trendsafari.