TOP

Jaarverslag Macintosh: Scapino wil expanderen met kleinere formule

Als grootste schoendiscounter van Nederland moet Scapino dit jaar profiteren van de verschuiving in de grotere vraag naar goedkopere schoenen en daarom wordt gekeken naar mogelijkheden om met een kleinere formule te expanderen in Nederland.

Van de medio vorig jaar ingezette samenwerking tussen de schoenenformules in het Macintosh concern – vooral op het gebied van scherpere afspraken met leveranciers moet schaalvoordeel worden behaald – verwacht men in de tweede helft van dit jaar de eerste positieve effecten. In de Hoogenbosch winkels wordt zo min mogelijk geïnvesteerd en er zal slechts een beperkt aantal nieuwe worden geopend. Dat zijn enkele punten uit het jaarverslag 2008 van de Macintosh Retail Group, waartoe in de schoenensector de retailketens Scapino, de Hoogenbosch-formules Invito, Dolcis, Manfield en Prosport en verder de begin vorig jaar overgenomen Brantano keten behoren met wereldwijd in totaal 738 schoenwinkels.

De omzet van het Macintosh concern nam met 266,2 miljoen euro toe tot 1.186,5 miljard euro met name door de overname van Brantano (280 schoenwinkels in België en Engeland). Het bedrijfsresultaat daalde van 66,9 naar 54,1 miljoen euro en de nettowinst zakte van 47,5 naar 31,3 miljoen euro; de overname van Brantano drukte de winst. De omzet in 2008 van Brantano bedroeg 274,3 miljoen euro (312,0 miljoen euro in 2007), die van Hoogenbosch, Scapino en Nea (producent van push-braces), waarvan alleen gezamenlijke cijfers worden gemeld, 338,5 miljoen euro (-0,2% ten opzichte van 2007).