TOP

Jaarverslag Ecco: 2017 was beste financiële jaar ooit

Ondanks de uitdagende markt, wist Ecco in 2017 haar beste financiële resultaat tot nog toe te behalen.

De winst voor belastingen kwam in 2017 neer op €184 miljoen, met een omzet van €1,276 miljoen. Dit staat gelijk aan een groei van tien procent ten opzichte van 2016. Het grootste deel van de groei komt uit Azië; 35 procent van Ecco’s netto omzet werd in de Asia Pacific-regio gerealiseerd. “Het doet mij deugd te zien hoe onze toegewijde organisatie het merk naar een nieuw niveau heeft getild en zeer goed heeft gepresteerd in 2017”, laat ceo Steen Borgholm in een persbericht weten. “We zijn blijven investeren in de toekomst en hebben onze strategie gevolgd, zonder het zicht te verliezen op onze korte termijn prestaties.”

Ook e-commerce groeide met 47 procent sterk. Borgholm: “Als wereldwijd merk met een groot winkelportfolio en een groeiende online aanwezigheid, hebben we de juiste positie om te profiteren van de veranderende trends, waarbij consumenten zoeken en shoppen via diverse kanalen.”

Stapsgewijze metamorfose

In Nederland timmert Ecco eveneens hard aan de weg. In februari dit jaar brachten we in Schoenvisie #2 een groot interview met Ilhan Kara, sales manager voor Ecco Benelux. Aanleiding was de metamorfose die het schoenenbedrijf in de afgelopen anderhalf jaar heeft ondergaan. Van de collectie tot het distributiebeleid en de marketinguitingen: alles werd aangepakt. Het was nodig, stelde Kara in het gesprek. “In maakwijze en materiaalgebruik is Ecco ’top of the bill’. Dat zijn we sterker gaan uitdragen, want zonder de juiste afzetkanalen en marketinguitingen zag de consument daar te weinig van terug.” Ook is het merk zich naast haar bestaande doelgroep op een jonger publiek gaan richten. “We hebben de capaciteit om te groeien en willen die ook benutten. Dat lukt niet door puur vast te houden aan je bestaande klanten.”


Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws uit de branche? Met het Schoenvisie Totaal Jaarabonnement ontvang je 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook sturen we je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendforecasters, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.