TOP

Jaaroverzicht: dit zijn de 21 bestgelezen artikelen van 2021

Het is de laatste dag van het jaar en daar hoort natuurlijk een terugbliklijstje bij. Wat waren de bestgelezen berichten op schoenvisie.nl in 2021?

Op de foto: Ron Janssen (links) en Ferry Helmer, door RJR Fotografie

#1 Dit zijn de trends voor winter 2022-2023 volgens Lidewij Edelkoort: ‘De slimfit is echt voorbij’

De trendpresentaties van Lidewij Edelkoort scoren altijd hoog in de jaarlijstjes en dat is met haar seminar voor winter 2022-2023 niet anders. Edelkoort signaleert dat er voor het nieuwe winterseizoen volop wordt geëxperimenteerd met stoffen, dat collecties kleiner worden en de productie duurzamer. “Kledingstukken worden van betere kwaliteit om lang te kunnen gebruiken, door te geven of te recyclen.”

#2 Brabants schoenenbedrijf Ferro Footwear bestaat 25 jaar

Ferro Footwear van schoenenondernemers Ron Janssen en Ferry Helmer (zie foto) vierde in maart het 25-jarig jubileum. Het bedrijf is onderdeel van RNF BV, dat ook eigenaar is van de merken Fred de la Bretoniere, Shabbies Amsterdam en Mexx. Kijk mee naar een terugblik op de geschiedenis van het Brabantse schoenenbedrijf.

#3 ‘Dramatische’ winkelomzetten in januari, 75 steden doen oproep voor heropening

We zitten inmiddels bijna in dezelfde situatie als begin vorig jaar, toen Inretail meldde dat de bezorgdheid onder ondernemers na een ‘dramatische’ eerste omzetmaand van 2021 snel toenam. Ondernemersvertegenwoordigers uit 75 plaatsen sloten zich in januari zich aan bij de oproep van de brancheorganisatie om winkels op 3 maart te heropenen.

#4 Mode- en schoenenbeurzen: de kalender voor inkoop winter 2021-2022 en inkoop zomer 2022

Nog steeds gaat er bijna geen dag voorbij zonder nieuws van de beurzen. Een van de gevolgen van de coronacrisis is dat de beurskalender voortdurend verandert. Sinds dit jaar maken we elk seizoen een overzicht, waarin je de laatste updates rondom de mode- en schoenenbeurzen vindt.

#5 Nieuwe strategie: zo komt de JJ Footwear de coronacrisis door

Precies een jaar geleden, op de laatste dag van 2020 (maar zo hoog geëindigd dat we ‘m toch in dit overzicht meenemen), schreven we over de toekomstplannen van JJ Footwear, dat het roer als gevolg van de coronacrisis versneld omgooide. Centraal staan verdere online integratie en de wereldwijde uitrol van een nieuw concept voor hoge laarzen met verschillende schachtmaten.

#6 Quote 500: wie zijn dit jaar de rijkste mode- en schoenenondernemers?

De rijken worden alsmaar rijker, blijkt uit de nieuwe Quote 500: Nederlands meest gefortuneerden zagen hun vermogen in 2021 in totaal met 18 procent toenemen. Vooral in de tech- en vastgoedsector werd goed geld verdiend. Hoe zit dat in de mode- en schoenenbranche? Daarvoor doken we in de jaarlijkse rijkenlijst.

#7 Dit zijn de mooiste schoenen van Copenhagen Fashion Week voor zomer 2022

Bruin- en beigetinten, zwart en wit maar ook opvallend geel, groen en lila; de Copenhagen Fashion Week gaf van 10 tot en met 13 augustus een duidelijk beeld van wat de Scandinavische mode voor zomer 2022 gaat doen. Kijk mee naar de mooiste schoenen die we op de catwalk op Kopenhagen spotten, en hoe je ze combineert.

#8 Lidewij Edelkoort over de vrouwenmodetrends voor zomer 2022

Meer trends van Lidewij Edelkoort in dit jaarlijstje, en nu voor de zomer van 2022. Papier is een grote inspiratiebron, zowel qua kleur als materiaal. De trendforecaster hoopt dat het leven zich komende zomer zonder coronarestricties hervat en dat we met een ‘blank page’ kunnen beginnen. Al denkt ze niet dat we teruggaan naar business as usual. “Sommige dingen zullen blijvend veranderen.”

#9 Modekleuren winter 2021-2022: de combinatie- en stylingtips voor schoenen

Hoe combineer je de kleuren bij Schoenvisie’s kleurkaarten het beste? Trendforecaster Jan Agelink deelde zijn tips voor de winterinkoop 2021-2022. “Een natuurlijk kleurenpalet staat op de voorgrond deze winter. Donkergroen en warm pompoenoranje vormen een basis van waaruit verschillende kleurvariaties worden toegepast.”

#10 Floris van Bommel strikt Robin van Persie voor capsulecollectie

Een gedroomde samenwerking voor Floris van Bommel: de creatief directeur van Schoenfabriek Van Bommel slaat de handen ineen met voormalig profvoetballer Robin van Persie voor een speciale schoenenlijn, die begin november werd gelanceerd.

#11 Na kleine zelfstandigen gaan ook grote ketens zelf bezorgen

Na zelfstandige mode- en schoenenbedrijven signaleerden we begin januari dat ook grote ketens eigen bezorgdiensten introduceerden om de lange wachttijden van PostNL en andere postbedrijven te omzeilen – en meteen hun personeel aan het werk te houden. Ziengs is een van die bedrijven. De voormalig directeur Edward Doornbos lichtte toe waarom: “We profileren onze vestigingen sinds een paar jaar sterk als ‘local heroes’. Dit is een mooie manier om klanten te laten zien dat we er ook tijdens de lockdown voor ze zijn.”

#12 Inspiratie van de catwalk: 4 schoenentrends voor winter 2021-2022

Toen het vaccineren wereldwijd op stoom begon te komen, gloorde er dit voorjaar – zij het kortstondig – licht aan het einde van de coronatunnel. Ontwerpers namen met uitgesproken en extravagante (schoen)designs voor winter 2021-2022 alvast een voorschot op een seizoen dat door omikron helaas niet zo feestelijk werd als iedereen hoopte.

#13 Ziengs Retail stelt nieuwe algemeen directeur aan

Ziengs Retail (Zire), het moederbedrijf van Ziengs Schoenen en Scapino, stelde afgelopen september een nieuwe algemeen directeur aangesteld: Roy van Keulen. Eerder werkte hij als executive director marketing & online bij Jumbo. Ook had hij functies bij KPN en Tomtom. Al is de schoenenbranche hem ook niet onbekend: zijn vader had een schoenenwinkel.

#14 Kijken: de ‘lockdown-etalage’ van Shoebaloo in Amsterdam

Consumenten konden begin dit jaar letterlijk windowshoppen bij Shoebaloo. De retailer kwam in januari met speciale ‘lockdown-etalages’ bij de vestigingen aan het Koningsplein in Amsterdam; enorme posters met de nieuwste schoenen en tassen, elk voorzien van een QR-code. Daarmee komen klanten direct bij het betreffende artikel in de webshop uit.

#15 Hoe kinderschoenenspecialist Van Gastel de overstap naar de ‘volwassen’ business maakt

Kinderschoenenspecialist Van Gastel Shoes is sinds kort actief in de ‘volwassen’ business als licentiehouder van McGregor Shoes en met het vrouwenschoenenmerk Est. 1842. Met het openen van de nieuwe showrooms in Gilze is de transformatie compleet, zeggen eigenaar Marcel van Gastel en CFO/COO Colin Vervoort. “We willen minder afhankelijk worden van kinderschoenen alleen.”

#16 Vijfde generatie wordt mede-eigenaar Omoda

Omoda verzilverde dit voorjaar de toekomst als familiebedrijf. De nieuwe generatie was al actief binnen de schoenenketen, maar is sinds mei ook officieel mede-eigenaar. Lourus-Jan Verton en Marlinde Baan-Verton, die broer en zus zijn, en haar partner Jan Baan voegden zich als vijfde generatie bij de huidige eigenaren van Omoda, de broers Lourus en Wilhelm Verton.

#17 Tassenontwerper Hester van Eeghen overleden

Hester van Eeghen was een van de mensen die de branche dit jaar ontvielen. De tassenontwerper overleed op 8 april, op 62-jarige leeftijd. Van Eeghen werd in februari van dit jaar gediagnosticeerd met een zeldzame ziekte. Het is niet bekend gemaakt wat voor ziekte dat was. Tot kort daarvoor zou ze nog haar ‘energieke zelf’ zijn geweest en was ze nauw betrokken bij haar vrienden, familie en werk.

#18 De online fashionmarkt is overvol, toch ziet Omoda kansen

Meer Omoda in ons jaaroverzicht, want de retailer trok in augustus veel aandacht met het besluit om naast schoenen in de online kledingverkoop te stappen. Daarmee wil het familiebedrijf het gemak van internetshoppen wil combineren met het persoonlijke van een lokale boetiek. Omdat het óók in de online fashionmarkt zou moeten draaien om inspiratie en advies, zegt mede-eigenaar en COO Jan Baan, en niet om wie de goedkoopste is. “Van het online prijsgeweld blijven we zover mogelijk weg.”

#19 Hooijer Groep werkt samen met Jan Jansen voor herlancering label

Jan Jansen keert voor zomer 2022 terug naar de winkels. Dit voorjaar werd bekend dat de Hooijer Groep de merkrechten van zijn gelijknamige schoenenlabel heeft gekocht en het na een periode van afwezigheid opnieuw op de markt brengt. Dat mes snijdt aan twee kanten: de Hooijer Groep was op zoek naar een sterk merk om aan het portfolio toe te voegen, Jansen zocht een goede partij om zijn label terug op de markt te brengen.

#20 Oud-schoenenondernemer Berry Engelen plotseling overleden

Vorige maand werd de schoenenbranche opnieuw opgeschrikt door een overlijdensbericht. Oud-schoenenondernemer Berry Engelen overleed op 23 november plotseling, op 59-jarige leeftijd. Hij was in de branche vooral bekend als voormalig directeur van Engelen Schoenen, en zette zich na zijn vertrek uit de schoenenbusiness actief in voor bruisende en leefbare binnensteden.

#21 Binnenkijken bij Westfield Mall of the Netherlands

Eindelijk was het moment daar: op 18 maart opende Westfield Mall of the Nederlands in Leidschendam officieel de deuren. Het ‘oude’ gedeelte was al toegankelijk, nu kwamen daar de winkels in het nieuwe deel van het winkelcentrum bij. Schoenvisie was bij de opening en deed verslag.