Jaaroverzicht: dit was het beursnieuws van 2017

December is traditiegetrouw de tijd om terug te blikken op het jaar dat achter ons ligt. En het wás een veelbewogen jaar voor de schoenenbranche; met name de beurskalender liet de nodige veranderingen zien. Een overzicht van het beursnieuws van 2017.

Februari

Op 7 februari maakt beursorganisatie Igedo Company bekend dat de GDS verdwijnt. Dat wil zeggen: er blijft een schoenenbeurs in Düsseldorf, maar op een andere plek, met een andere organisator, een nieuwe naam en concept en op een andere datum – Gallery Shoes. De eerste editie wordt gehouden van zondag 27 tot en met dinsdag 26 augustus 2017 in het industriële Areal Böhler-complex.

Lees ook het interview dat we met project director Ulrike Kähler hadden: ‘Als je iets nieuws doet, moet je dat ook met andere mensen doen’

Op 9 februari valt het doek voor één van de oudste beurzen van de Messe Düsseldorf. Na 123 edities in 61 jaar stopt het voor de Global Destination for Shoes & Accessories. “Ze hebben het verloren”, tekenen we op uit de mond van de standhouders tijdens de laatste editie. Verloren van de snel veranderende en zwaar concurrerende markt. Van de 17 hallen die de GDS tijdens haar hoogtijdagen besloeg, zijn er nu minder dan drie over.

Lees ook: Laatste editie GDS: rustig en veel onzekerheid over de toekomst [reportage]

Op 20 en 21 februari debuteert BrandNew in Cast. Het is de eerste van de twee nieuwe beursconcepten die het TrendEvent en de ISLN gaan vervangen. BrandNew is bedoeld om inspiratie op te doen, tijdens Buy&Bloom (12-14 maart) staat het vinden van de juiste match centraal. Cast geeft aan met deze stap in te willen spelen op geluiden uit de branche.

Lees ook: BrandNew: exposanten blij met goede aftrap inkoopseizoen [reportage]

Op 20 februari opent Schoenvisie voor het eerst een eigen pop-up showroom in Cast. Tot en met 16 maart werkt het team hier aan de beursnummers voor het inkoopseizoen winter 2017-2018.

Maart

Voormalig GDS-directer Frank Hartmann zet een nieuwe schoenenbeurs op in Keulen. Ook inkooporganisatie GMS is bij het initiatief betrokken. Op 12 en 13 maart wordt de eerste editie van European Shoeshow georganiseerd. De locatie: XPost Colone in Keulen, het voormalige postgebouw. De beurs vindt plaats in het tijdslot waarin vroeger de GDS werd georganiseerd.

De eerste editie van Buy & Bloom wordt van 12 tot en met 14 maart in Cast gehouden.

Lees ook: Eerste editie Buy&Bloom: Goede sfeer, maar rustig [reportage]

Juni

Frank Hartmann laat weten dat er geen tweede editie van de European Shoeshow komt. “De huidige situatie wordt gekenmerkt door een grote terughoudendheid van de exposanten. Velen wachten de uitkomst van Gallery Shoes af. Aan de ene kant kunnen we dat begrijpen, aan de andere kant kunnen we niet het risico nemen dat ons terrein niet voldoende gevuld is. We willen geen valse beloftes doen en hebben in alle eerlijkheid besloten om de reserveringen te annuleren en terug te betalen.”

Juli

De eerste editie van de nieuwe modevakbeurs Soul Salon vindt plaats op 9 en 10 juli op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam, gelijktijdig met Modefabriek. Soul Salon focust op innovatie en duurzaamheid. Het doel is om merken, ontwerpers, inkopers en pers samen te brengen om de passie voor innovatie in ondernemen te delen, te netwerken en gezamenlijk te werken aan een duurzame toekomst.

Augustus

Op 20 en 21 augustus organiseert Trade Mart Brussels de eerste editie van de Walk & Watch. Naast Walk & Match introduceert het centrum voor mode- en interieurprofessionals ook een tweede event voor 3 en 4 september, Walk & Match. De nieuwe concepten vervangen de Shoe Show & Leather Days en de Shoes4Addicts. Met deze stap hoopt Trade Mart Brussels meer te worden dan alleen een inkoopplatform; het moet een plek worden waar ondernemers naartoe gaan voor inspiratie.

Een droomdebuut voor Gallery Shoes, van 27 tot en met 29 augustus in de Areal Böhler in Düsseldorf. De beurs biedt plaats aan 500 merken uit 16 landen en trekt ongeveer 9.200 bezoekers. De reacties zijn louter positief, van ‘een welkome frisse wind’ tot ‘veel cooler en moderner dan de GDS’. Een welkome verrassing voor de organisatie. “Dit hadden we niet durven dromen.”

Lees ook: Meer dan tevredenheid tijdens eerste editie Gallery Shoes [reportage]

Tag-it wordt voortaan gelijktijdig met Gallery Shoes gehouden. De private labelbeurs was vroeger onderdeel van de GDS, maar gaat nu zelfstandig verder onder de vleugels van een nieuwe organisator (3s GmbH & Co. en UnionFair Ltd.).

September

De eerste editie van Walk & Match vindt plaats op 3 en 4 september in Trade Mart Brussels.

Market by Kleine Fabriek maakt op 15 september bekend definitief te stoppen. Hiermee is de editie van 9 en 10 juli de laatste geweest voor de kindermodevakbeurs.

Lees ook ons verslag van de laatste editie van Market by Kleine Fabriek: rustig, en grote merken worden gemist