Jaaroverzicht: 5x inspirerende verhalen van schoenprofessionals uit 2017

December is traditiegetrouw de tijd om terug te blikken op het jaar dat achter ons ligt. In dit overzicht tonen we een selectie van de mooiste en opvallendste ondernemersverhalen die we het afgelopen jaar voor Schoenvisie magazine en Schoenvisie.nl optekenden.

Scarno: ‘Het kortingswapen heeft zijn slagkracht verloren’

In de januari-editie van Schoenvisie (24 januari 2017) brachten we een groot interview met Carl Nobelen, eigenaar van agentuur Scarno. Nobelen wil dat de vroege uitverkoop aan banden wordt gelegd. Daartoe stuurde hij zijn zakenpartners – retailers en inkoopverenigingen – in het najaar van 2016 een brief met het advies pas na 15 december met de opruiming te beginnen. “Winkeliers die de consument met korting naar de winkel willen trekken, volgen de verkeerde strategie.”

Richard Brekelmans (Sabu): ‘Ik ben bereid mijn nek uit te steken’

Het Duitse Sabu Schuh & Marketing maakt in februari bekend naar de Benelux uit te breiden. Richard Brekelmans geeft zijn baan als zelfstandig agent van Allrounder en Mephisto op om de Nederlandse divisie van de inkoopvereniging te gaan leiden. In Schoenvisie #4 (21 maart 2017) licht hij zijn keuze toe. “De laatste jaren heb ik gemerkt dat er onder winkeliers veel onvrede over de bestaande inkoopverenigingen is. Vanuit mijn achtergrond heb ik verschillende ideeën over hoe het anders kan. Ik vond dat ik daar iets mee moest doen.”

SchoenenZaken: ‘We hadden twee opties: de kop laten hangen of er opnieuw vol voor gaan’

Toen in maart bekend werd dat De Schoenenfabriek faillissement had aangevraagd, ging er een schok door de branche. Mede-oprichter Joël Timmerman besloot niet bij de pakken neer te gaan zitten en maakte kort daarna bekend een nieuw concept op te zetten: SchoenenZaken. In september opende de winkel aan de Groningse Zwanestraat. “Het is een doorvertaling van al het goede van De Schoenenfabriek geworden, mét een twist. We wisten dat we een goed concept in handen hadden”, vertelt Timmerman in een interview met Schoenvisie. “Dat konden we niet laten varen.”

Continu in beweging: het geheim van het alsmaar groeiende vanHaren

Als er één schoenenretailer was die het afgelopen jaar veel in het nieuws was, was het vanHaren wel. In januari werd bekend dat de schoenenketen de oversteek naar België maakt. De eerste vanHaren-winkels openden in Aalst, Bredene en Sint-Joris-Winge en inmiddels is ook de eerste flagshipstore in Brugge een feit. Ook in eigen land timmeren Krein Bons en Joost van Disseldorp flink aan de weg. De bestaande winkels – met de Amsterdamse flagshipstore als paradepaardje – worden stap voor stap gemoderniseerd en uitgebreid. Voor Schoenvisie #7 (8 september 2017) spraken we uitgebreid met Krein Bons over het geheim van de alsmaar groeiende schoenenketen.

Schuurman Schoenen: ‘We streven ernaar lokaal de beste te zijn en te blijven’

Schuurman Schoenen speelde zichzelf deze zomer in de kijker – en niet zo’n beetje ook – door onverwacht de hippe sneaker- en schoenenwinkel Sooco Footbar over te nemen. In Schoenvisie #8 (26 september) brachten we een groot interview met de directie van de schoenenketen, Arjan Schuurman en August Pot. In een veranderende markt is het essentieel om voorop te blijven lopen, vinden zij. “Wie een jaar niets doet, gaat tien stappen achteruit.”

Meer lezen? Op Schoenvisie Magazine en Schoenvisie.nl brengen we dagelijks inspirerende verhalen van branchegenoten en duiden we ontwikkelingen in de markt. Wil je toegang krijgen tot de artikelen in het magazine en onze plus-content en zo als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws uit de branche? Sluit dan nu een abonnement af.

Foto: Roland J. Reiners/Schoenvisie