TOP

Jaaroverzicht 2020: dit zijn de 10 bestgelezen artikelen over corona

December is traditiegetrouw de maand om terug te blikken op het jaar dat achter ons ligt. Dat doen we vandaag met de 10 bestgelezen artikelen over het meest besproken onderwerp van 2020: corona.

#1 De retail na de coronacrisis: 4 lessen voor de schoenenbranche

Als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is het dat digitalisering voor winkeliers van levensbelang is. Dat stellen Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten retail & wholesale bij de Rabobank. Voor Schoenvisie schetsten ze in juni vier belangrijke ontwikkelingen voor de schoenenretail.

#2 Creatief ondernemen in tijden van corona: 5 tips

Het kabinet kondigt half maart landelijke maatregelen aan om het coronavirus terug te dringen. Nederland gaat voor het eerst op slot. Winkels mogen tijdens de eerste  lockdown openblijven en komen met creatieve oplossingen om hun klanten goed en veilig te kunnen bedienen. Voor dit artikel zetten we er een aantal onder elkaar.

#3 Leveranciers en de coronacrisis: ‘De klap komt in fases’

Over retailers en het coronavirus is al veel geschreven, maar hoe ervaren leveranciers de gevolgen van covid-19? Zij hebben zo hun eigen problemen, bleek eind april bij een inventarisatie onder merken en agenten. “Winkeliers hebben te maken met een acute vraaguitval. Bij ons komt de klap gefaseerd.”

#4 10 tips om je hoofd koel te houden tijdens de lockdown

Op 15 december moeten mode- en schoenenwinkels voor het eerst tijdens de coronacrisis verplicht dicht, en dat tijdens de belangrijkste omzetmaand van het jaar. Hoe zorg je ervoor dat je niet doordraait van de stress en zo goed mogelijk door deze lockdown heen komt? We vroegen het drie ondernemerscoaches.

#5 Corona en de retail: ‘Kleding- en schoenenwinkels het hardst geraakt’

De coronacrisis heeft een scherpe tweedeling in de retail veroorzaakt, blijkt uit in november gepubliceerde cijfers van ABN Amro, met kleding- en schoenenzaken als grote verliezers. De reden laat zich raden: minder sociale activiteiten en een sterke toename in het thuiswerken.

#6 Coronacrisis nekt Stadtmüller Schoenen in Leeuwarden

Stadtmüller Schoenen in Leeuwaren is half mei een van de eerste schoenenretailers die door corona de deuren moet sluiten. Stadtmüller kwam in de problemen omdat de – veelal oudere – klanten wegbleven; het nog jonge bedrijf had een te kleine financiële buffer om de enorme omzetverliezen in maart en april te kunnen opvangen.

#7 Inkopen in tijden van corona: 4 tips & tricks

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de inkoop van de zomercollectie 2021: lagere budgetten, latere inkoopmomenten en minder beurzen. Welk budget neem je als uitgangspunt na de dramatische doorverkoop van afgelopen seizoen? De specialisten van ANWR-Garant en GMS Group deelden in augustus hun tips.

#8 5 tips om je verkopen tijdens de lockdown een boost te geven

Het kabinet kondigde op 14 december een strenge lockdown aan om het aantal besmettingen onder controle te krijgen. Hoe geef je, nu de winkels vijf weken dicht zijn, je verkoop een digitale boost? We vroegen het aan social media-expert Kirsten Jassies. “Focus je op social media, daar begeeft je klant zich nu vaker dan ooit.”

#9 Zo ziet Tango Shoes de toekomst (post-corona)

Alle seinen stonden op groen voor Tango Shoes aan het begin van 2020. En toen kwam de coronacrisis. Frustrerend, maar het merk komt erdoorheen, stelde medeoprichter en mede-eigenaar Kim de Jong afgelopen september in gesprek met Schoenvisie. “De basis staat. Vanuit die positie kunnen we verder bouwen.”

#10 Corona doet Ad Heijne na halve eeuw de deuren sluiten

Opnieuw doet de coronacrisis een gerenommeerde schoenenwinkelier de das om. Ad Heijne maakt half september bekend de deuren te sluiten. De exclusieve mannenschoenenzaak in Enschede kreeg eind februari te maken met een geknapte leiding en enorme waterschade in de winkel. Dat was nog niet afgehandeld, of de coronacrisis brak uit. Voor oprichter Ad Heijne betekent de verloren omzet dat hij, met pijn in het hart, besloot met pensioen te gaan. Zijn compagnon Joost Hemelt heeft plannen om het bedrijf in afgeslankte vorm en in een kleiner pand voort te zetten.

Foto: Iximus via Pixabay