TOP

Jaaroverzicht 2020: de bestgelezen interviews

December is traditiegetrouw de maand om terug te blikken op het jaar dat achter ons ligt. Dat doen we vandaag met de 10 bestgelezen interviews van de afgelopen maanden: over de impact van corona, de oproep tot een eenmalige gereguleerde uitverkoop, een verrassende winnaar van de Gouden Schoen 2019 en ondernemerslessen van markante retailers.

#1 De retail na de coronacrisis: 4 lessen voor de schoenenbranche

Als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is het dat digitalisering voor winkeliers van levensbelang is. Dat stellen Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten retail & wholesale bij de Rabobank. Voor Schoenvisie schetsten ze in juni vier belangrijke ontwikkelingen voor de schoenenretail.

#2 Schoenenretailers doen gezamenlijke oproep tot reguleren uitverkoop

Na de aankondiging van de eerste lockdown in maart, stortten de omzetten van mode- en schoenenwinkeliers in – en dat terwijl de nieuwe voorjaarscollectie net in de winkels lag en de facturen betaald moest worden. Vijf bekende speciaalzaken, waaronder Van Schijndel Schoenen in Hilversum, trokken aan de bel en deden in gesprek met Schoenvisie een oproep tot een eenmalige gereguleerde uitverkoop deze zomer.

#3 Frans Muller verrassende winnaar Gouden Schoen 2019

De Gouden Schoen van ANWR-Garant ging begin maart eens niet naar een schoenenmerk, maar naar een bedrijf in schoenverzorging. Frans Muller mocht de award op 2 maart 2020 tijdens vakbeurs Buy & Bloom in ontvangst nemen. De Zilveren Schoen ging naar het Duitse comfortmerk Solidus. Schoenvisie sprak met beide winnaars.

#4 Binnenkijken: dit is de nieuwe winkel van SchoenenZaken van Zwolle

SchoenenZaken opende op 4 april een nieuwe vestiging in Zwolle, de tweede winkel voor het bedrijf – coronacrisis of niet. We spraken mede-eigenaar Joël Timmerman kort na de opening. Hij is vol vertrouwen dat het bedrijf deze roerige periode doorkomt. “We wilden hoe dan ook open.”

#5 5 tips om je verkopen tijdens de lockdown een boost te geven

Het kabinet kondigde op 14 december een strenge lockdown aan om het aantal besmettingen onder controle te krijgen. Hoe geef je, nu de winkels vijf weken dicht zijn, je verkoop een digitale boost? We vroegen het aan social media-expert Kirsten Jassies. “Focus je op social media, daar begeeft je klant zich nu vaker dan ooit.”

#6 Zo ziet Tango Shoes de toekomst (post-corona)

Alle seinen stonden op groen voor Tango Shoes aan het begin van 2020. En toen kwam de coronacrisis. Frustrerend, maar het merk komt erdoorheen, stelde medeoprichter en mede-eigenaar Kim de Jong afgelopen september in gesprek met Schoenvisie. “De basis staat. Vanuit die positie kunnen we verder bouwen.”

#7 De visie van Anke Griffioen van Caland/Schoen

In februari maakten we een portret van Anke Griffioen van Caland/Schoen in Rotterdam en Amsterdam. Ze is bepaald geen doorsnee schoenenondernemer: naast retailer is ze bestuurskundige, filosoof en adviseur voor retail en gebiedsontwikkeling. Wat haar drijft? Simpel: “Als ik zie dat iets niet goed gaat, wil ik daar wat aan doen.”

#8 5 ondernemerslessen van Shuz

Consumenten moeten in een winkel voelen dat ze waar voor hun geld krijgen, vinden Marcel en Wilmar Schmit van Shuz. Daartoe wordt op alle vlakken doorlopend bijgestuurd. In februari van dit jaar brachten we een groot profiel over de luxe schoenenketen, met online de ondernemerslessen die we van de retailers leerden. “We willen onze klanten elk seizoen verrassen.”

#9 James Veenhoff: ‘Mall of the Netherlands kan niet alleen bestaan uit grote glimmende ketens’

In maart van het nieuwe jaar is het zover: dan gaat winkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands officieel open. On-Nederlands qua omvang, maar met een Nederlandse bijdrage van onder meer James Veenhoff, partner en strateeg bij strategisch bureau Fronteer en oprichter van denimplatform House of Denim. We vroegen hem in februari – dus pre-corona – om alvast vooruit te blikken. “Dit biedt ook kansen voor kleinere bedrijven.”

#10 Dave Quadvlieg (Inretail) over de coronacrisis

Niet verrassend, wel confronterend: na de eerste lockdown in maart bleek dat de schoenensector de omzet over die maand met meer dan 30 procent zag dalen (Inretail/GfK Shoescan). Begin mei spraken we uitgebreid met branchespecialist Dave Quadvlieg over die eerste coronamaanden, en of de sector de verloren omzet nog kan inhalen.

Op de foto: het team van Frans Muller tijdens de uitreiking van de Gouden Schoen 2019. Beeld: Wilke Wittebrood