TOP

Jaaroverzicht 2018: 7x inspirerende verhalen van bevlogen schoenenverkopers

December is traditiegetrouw de tijd om terug te blikken op het jaar dat achter ons ligt. In dit overzicht vind je de mooiste, meest ontroerende en inspirerende verhalen van de bevlogen schoenenverkopers die we dit jaar voor een nieuwe serie op Schoenvisie.nl spraken.

In 2018 introduceerden we de rubriek ‘Bevlogen schoenenverkopers’. In deze serie staat eens niet de eigenaar of ceo, maar de winkelmedewerker centraal. We waren benieuwd naar hun verhalen en ervaringen op de winkelvloer. Het bleek een schot in de roos, want de artikelen uit deze reeks eindigden stuk voor stuk hoog op de lijst met bestgelezen artikelen van het jaar. Dit zijn de mooiste, meest ontroerende en inspirerende anekdotes die ze met ons deelden:

Rixt Sikkema (22) van Steenwijk Modeschoenen in Gorredijk

“Ik geloof niet dat de stenen winkel zal verdwijnen. De behoefte om een product te voelen, passen en direct mee te nemen blijft. Bovendien is een dagje winkelen voor veel mensen echt een uitje, een beleving die bij online shoppen ontbreekt. Wel denk ik dat het fysieke kanaal een andere functie zal krijgen. Dat stenen winkels een soort showrooms worden, waar je een bestelling plaatst die vervolgens bij jou thuis wordt afgeleverd. Een beetje zoals hoe we nu al auto’s kopen.”

Het volledige interview lees je hier.

Annemarie Blom (45) van Telkamp Schoenen in Woerden

“Wat maakt een goede verkoper? Het belangrijkste is dat je jezelf bent, enthousiast bent en je klant in zijn of haar waarde laat. Ik ben zelf ook altijd heel erg eerlijk. Ik heb liever dat ik een keertje niet verkoop, dan dat iemand nooit meer terugkomt. Tegenwoordig is het ook belangrijk dat je een huiselijke sfeer in de winkel creëert. Vijftien jaar geleden was het nog inpakken en wegwezen, maar de klant van nu wil persoonlijke aandacht. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze belangrijk zijn en dat zijn ze ook voor mij. Meestal herken ik gezichten en dat waarderen klanten.”

Het volledige interview lees je hier.

Els van Otterloo-Mijnster (38) van Van den Assem Schoenen in Hillegersberg

“Het mooiste aan mijn vak vind ik het contact met de mensen. Ik ben echt een mensen-mens. Laatst kwam er een oudere dame de winkel binnen, met voeten die wat extra aandacht nodig hadden. Ze wilde zo graag mooie schoenen dragen, maar wist gewoon niet meer waar ze moest zoeken. Om zo iemand dan huppelend en met een nieuw paar schoenen de deur uit te zien gaan, dat vind ik zó mooi. Vorige week hielp ik iemand die een prachtig paar schoenen had gezien, dat helaas boven haar budget was. Op een gegeven moment waren diezelfde schoenen met vijftig procent afgeprijsd. Ik heb de schoenen apart gezet en haar gebeld. Ze was me ontzettend dankbaar: ik heb een dikke knuffel en een berg chocola gekregen. Daar doe je het toch voor?”

Het volledige interview lees je hier.

Linda van Veen (43) van Van Veen Schoenen in Zoetermeer

“Vroeger kon je alles aan iedereen verkopen. Toen liep onze zaak ook van laag- tot midden- en hoog segment en hadden we kinder-, mannen- en vrouwenschoenen. Nu zijn we echt gespecialiseerd in pasvorm voor alleen mannen en vrouwen. Ik vind dit een goede verandering, omdat ik me nu echt kan richten op een bepaalde groep. Je wilt in deze tijd meer open zijn naar de klant en laten zien dat je kennis in huis hebt. Veel winkels gaan failliet omdat ze zich niet durven te specialiseren.”

Het volledige interview lees je hier.

Lieve ten Duis (32) van Mary Jane Schoenenboetiek in Groningen

“We hebben met heel veel klanten goed contact, maar er is er één klant die me in het bijzonder bijstaat. De zaak was destijds nét open toen er een stel binnenkwam. Ik kende ze al en wist dat ze binnenkort gingen trouwen. Wat bleek? Het bruidje had gewacht tot wij open gingen om haar bruidsschoenen bij ons te kunnen kopen. Dat was ook meteen ons eerste bruidsklantje. Ze waren zo enthousiast over de winkel dat ze bij ons de schoenen voor de bruiloft wilde halen. Ik weet nog welke schoenen ze uitkoos: een paar roze Chie Mihara’s. Ze pasten helemaal bij haar.”

Het volledige interview lees je hier.

Bart van Mullem (44) van Bloemendaal schoenen in Berkel

“Jaren geleden, nog voor de euro, stapte er een meisje van een jaar of elf bij ons binnen. Het was in de kerstperiode. Ze had 25 gulden van haar moeder gekregen voor winterlaarzen en een kerstcadeautje voor haarzelf. Voor 25 gulden kun je natuurlijk geen winterlaarzen kopen, maar ik besloot om in het magazijn te kijken of ik nog wat oude modellen had staan. Er waren er drie in haar maat en één daarvan vond ze het mooist. Ik zei haar dat ze de schoenen zo mee mocht nemen en dat ze voor die 25 gulden iets voor zichzelf moest kopen. Haar moeder kwam daarna nog langs om te bedanken met kerstkransjes. Ik word er tot op de dag van vandaag nog emotioneel van. Ik heb nu zelf ook een zoontje en die kan ik bij wijze van spreken alles geven wat hij wil. Het is heel verdrietig als je dat als ouder niet kan.”

Het volledige interview lees je hier.

Esmay de Keijzer (23) van Manfield in Arnhem

“Ik weet bijna zeker dat de stenen winkel zal blijven bestaan. Natuurlijk wordt er veel online besteld, maar omdat mensen niet kunnen passen gebeurt dat toch vaak op de gok. Zeker voor mensen met moeilijke(re) voeten is de stenen winkel belangrijk, omdat zij wat meer aandacht en vakkundig advies nodig hebben. Fysieke winkels bieden net dat beetje extra. Er zijn veel mensen die het lekker vinden om gewoon even bij ons binnen te stappen voor een kopje koffie en een praatje. De meeste vaste klanten kennen mij allemaal, en ik hen.”

Het volledige interview lees je hier.


Heb jij in jouw winkel ook zo’n bevlogen schoenenverkoper staan? Of ben jij er zelf een? Iemand die het verschil maakt met het bieden van service en kennis, haarfijn aanvoelt wat klanten willen en een duidelijke mening heeft over de schoenenretail? Geef hem op haar dan nu op door een mail te sturen naar redactie@schoenvisie.nl, onder vermelding van ‘Bevlogen schoenenverkoper’.