TOP

Italiaanse schoenenproducenten kampen met toeleveringsproblemen

Meer dan de helft van de Italiaanse schoenenproducenten hadden de eerste maanden van 2011 problemen met het verkrijgen van leer en ruwe huiden, dat meldt Anci, de Italiaanse vereniging van schoenfabrikanten.

Vertrekkend voorzitter Vito Artioli heeft bij de Europese Commissie aangedrongen op bilaterale handelsovereenkomsten om protectionisme en oneerlijke concurrentie tegen te gaan, met name op het gebied van uitvoerrechten voor ruwe huiden en leer uit Zuid-Amerikaanse, Aziatische and Noord-Afrikaanse landen die hun schoenindustrie willen beschermen. Artioli zei dat de kosten van ruwe materialen “onbetaalbaar” worden en dat de helft van het leer niet op de vrije markt  verkrijgbaar is.

Schaarste
Uit een onderzoek van Anci in mei 2011 blijkt dat 24,1 procent van de ondervraagden met een duidelijke schaarste in ruwe materialen en andere toeleveringsproblemen kampte. Daarnaast zei 33,7 procent dat ze veel last hadden van vertraagde leveringen. Volgens 25.3 procent was het een beperkt probleem en 42,2 procent zei dat ruwe materialen wel verkrijgbaar waren als men hogere prijzen wilde betalen.

Prijsstijging
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 91,6 procent van de ondervraagden een prijsstijging in ruwe materialen in de eerste maanden van 2011 constateert. En 46,1 procent zei dat er sprake was een kostenstijging van 10 procent. Ondertussen is de prijs waarvoor de Anci-leden hun schoenen in Italië aan de detailhandel verkopen in het eerste kwartaal met 0,9 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De exportprijzen stegen met 1,6 procent. In het eerste kwartaal steeg de Italiaanse schoenenproductie in exportvolume met 2,6 procent en met 3,9 procent in exportwaarde.

Italiaanse markt
De binnenlandse markt daalde in volume met 0,9 procent, maar steeg met 2,2 procent in waarde. In Italië, liepen de uitgaven aan mannenschoenen, exclusief sneakers, 4,2 procent tot 252.7 miljoen euro. Er werden in Italië 1,8 procent meer vrouwenschoenen, exclusief sneakers, verkocht, goed voor een bedrag van 545.2 miljoen euro. Kinder- en tienerschoenen daalden met 1,6 procent tot 76.5 miljoen euro. Het segment young fashion en sneakers steeg met 3,4 procent tot 417.7 miljoen euro. Slippers, klompen en muilen daalden met 2,1 procent tot 99.2 miljoen.

Productie
Volgens Anci steeg de productie in het eerste kwartaal bij 55,4 procent van de ondervraagden. Bij 15,7 procent bleef de productie gelijk en 28,9 procent zag een daling. Eind maart 2011 had Italië 5.729 schoenfabrikanten, een daling van 1,3 procent ten opzichte van eind 2010. Het aantal werknemers steeg licht met 0,3 procent, tot 80.368.