TOP

Interview Van Rietschoten Design: ‘In een stenen winkel kun je klanten nog echt in de watten leggen’

Vandaag opent de pop-up showroom van Schoenvisie in Cast, een samenwerking met architect- en interieurbureau Van Rietschoten Design. Martin en Elize van Rietschoten zijn bekende gezichten in de branche; bij sommige schoenenretailers komen ze al meer dan vijfentwintig jaar over de vloer. Hoe kijken zij naar de sector, en welke ondernemers bewonderen ze?

Wat is volgens jullie de stand van zaken in de schoenenretail?

Martin van Rietschoten: “Ik zie een voorzichtig optimisme. We praten veel met winkeliers: hoe het afgelopen jaar gegaan is en of ze het positief hebben kunnen afsluiten of niet. Over het algemeen zijn onze klanten ondernemers met een duidelijke visie. Ze weten waar ze heen willen en ook moeten om overeind te blijven in het huidige klimaat. Dan is het fijn om te horen dat hen dat ook lukt.”

Elize van Rietschoten: “De economie trekt overal aan. Wel zit er bij de schoenenbranche vertraging in. Wij verwachten dat die zich deels corrigeert. Wat ik nu soms in schoenwinkels mis, is het gevoel dat je krijgt als je een heel bijzondere schoen in de etalage ziet staan. Zo eentje waarvan je meteen denkt: ‘Die móét ik hebben.’ Daar komen klanten op binnen. De basismodellen en -kleuren zijn in overvloed verkrijgbaar. Het is écht belangrijk om iets anders te laten zien.”

Martin: “Je moet de consument pakken. Ze met een kleurtje naar binnen lokken, al gaan ze waarschijnlijk met zwarte of bruine schoenen de deur weer uit. Dat zagen we laatst nog bij Hofstee Schoenen in Laren. Met de eigenaar, Jan-Peter Hofstee, werk ik al meer dan dertig jaar samen. Afgelopen seizoen had hij een serie mocassins van Gabor in verschillende kleuren ingekocht, waaronder geel en fuchsia. Juist die kleuren werden door de consument gepakt.”

Met sommige retailers werken jullie al jarenlang samen. Hoe hebben jullie hun winkels in die tijd zien veranderen?

Elize: “Wat echt veranderd is, vanuit ons vakgebied gezien: interieurs zijn complexer geworden. Twintig jaar geleden hoefde het allemaal nog niet zo moeilijk. Toen sliepen interieurbouwers tijdens de verbouwing in de winkel en zetten ze in een week een nieuwe inrichting in elkaar. Winkels hebben ook een luxere uitstraling gekregen. Tijdens de crisis was er een terugval – toen was het een tijdje heel hip om meubilair uit de kringloop te halen en zelf van alles in elkaar te zetten. Maar daar zijn we inmiddels weer vanaf.”

foto-van rietschoten design

Hoe belangrijk zijn interieur en styling voor een retailer?

Martin: “Een van de dingen die je als fysieke retailer op het internet voor hebt, is dat je jouw klant echt een cadeau kunt geven. Online draait het puur om de prijsbeleving, in stenen winkels heb je de mogelijkheid om je klanten in de watten te leggen. Niet alleen met een mooi product, nee, ook door te zorgen dat je een winkel hebt staan waar mensen niet alleen binnen willen komen, maar ook zo lang mogelijk willen blijven.”

Elize: “Interieur en styling worden ieder jaar belangrijker. Het is toch een feestje om omringd te zijn met mooie dingen, als je jezelf verwent met een paar nieuwe schoenen? Jouw collectie, interieur en de service die je jouw klanten biedt – het is een samenspel, het draagt allemaal bij aan het gevoel waarmee ze de winkel verlaten.”

Martin: “Dat zit soms in heel kleine dingen. Neem bijvoorbeeld de Cos-winkels; daar wikkelen de medewerkers je aankopen in vloeipapier, stoppen het pakketje in een mooie tas en overhandigen die aan de klant.”

Elize: “En dan zeggen ze erbij: ‘Wat een mooi item, wat ga je erbij dragen?’ Waarop klanten denken: ‘Wauw, hier wordt opgemerkt wat ik koop.’ Zoiets kost niets, maar het kan zo’n verschil maken.”

Martin: “Zo wordt een aankoop een cadeau.”

Welke schoenenondernemers bewonderen jullie?

Elize: “Ondernemers die het lef hebben om tegen de stroom in te gaan en durven investeren. Marcel en Lianne Schevers van Van Schijndel Schoenen in Hilversum hebben bijvoorbeeld echt hun nek uitgestoken. Ze hebben hun schoenenwinkel omgebouwd tot een kenniscentrum voor voeten en schoenen en daarmee een stap in de toekomst gezet. Wij hebben het interieur van de nieuwe winkel verzorgd. Het resultaat is super geworden, in die zin dat het perfect aansluit bij Van Schijndels klanten. Die voelen zich er helemaal op hun plek.” 

Martin: “Hetzelfde geldt voor Hein van Bommel, de eigenaar van Van Bommel Schoenmode in Breda. Zijn winkel hebben we ook recent verbouwd.”

Elize: “Wat dit project zo bijzonder maakte, is dat Heins interieur nog goed was. Je ziet genoeg winkels om je heen die wel een aanpassing kunnen gebruiken, maar zijn winkel was daar nog niet per se aan toe. Vond hij niet. Hij wilde zijn klanten verwennen door ze iets nieuws aan te bieden.”


Van Schijndel Schoenen: ‘Ons interieur is als onze doelgroep’

Marcel en Lianne Schevers, eigenaren Van Schijndel Schoenen in Hilversum: “Onze winkel is van 200 naar 400 vierkante meter gegaan. Met oog op het grote winkeloppervlak vonden wij het erg belangrijk om verschillende kleuren en materialen te gebruiken. Dat heeft verrassend goed uitgepakt. Door de uitbreiding kunnen we onze collectie nog beter presenteren. Deze zomer hadden we een apart deel van de winkel ingericht voor de opruiming; dat gaf een hoop rust in het deel waar de ‘normale’ collectie staat. Het interieur is afgestemd op onze doelgroep: enigszins behoudend, maar toch modern en hedendaags. Onze favoriete plek is de leestafel in de open keuken, waar mening klant geniet van een kopje koffie of thee.”

Lees ook: Hoe van Schijndel Schoenen ‘Hilversumse Onderneming van het Jaar’ werd [interview]

Van_Schijndel_Hilversum-1

Van_Schijndel_Hilversum-46

Van Bommel Schoenmode: ‘Een nieuwe impuls en een winkelpui die knált’

Hein van Bommel, eigenaar Van Bommel Schoenmode in Breda: “We hebben Martin en Elize ingeschakeld om onze winkel een nieuwe impuls te geven. Van Bommel Schoenmode is in twee naastgelegen panden gevestigd, met ieder een eigen ingang. We wilden dat beide panden een andere uitstraling zouden krijgen – nr. 19 moest warm en huiselijk worden, nr. 21 modern en luxe. Ook vroegen we Van Rietschoten Design om levensgrote touchscreens in het interieur te integreren. Tenslotte moest de pui in hoogte en materiaalkeuze een echt statement maken.” Martin: “De vernieuwde pui is uitgevoerd in messing en knált er echt uit.”

VRD_Bommel-1-65

VRD_Bommel-1-28


De komende weken vind je het team van Schoenvisie op de eerste verdieping van schoenencentrum Cast, in showroom 217/blauw. Hier werken we aan de beursnummers voor het inkoopseizoen herfst-winter 2019. Ben je benieuwd wie de mensen achter Schoenvisie zijn? Heb je nieuws over jouw merk of winkel, wil je de nieuwste edities van het magazine bekijken of heb je gewoon zin in een praatje? Kom gerust langs! We kijken ernaar uit om je te ontmoeten.

Openingstijden

De showroom van Schoenvisie is geopend op 12, 19, 20, 26 en 27 februari en 4, 5, 6, 7, 8, 12 en 13 maart 2018, van 9.00 tot 17.00 uur. Tot op de beurzen BrandNew (19 en 20 februari) en Buy & Bloom (4-8 maart)!