TOP

Interview Safesize: ‘Iedere schoenenwinkel een eigen 3D-voetscanner’

Met hun 3D-voetscanner wil technologiebedrijf Safesize de schoenenbranche veroveren én veranderen. “Fysieke retailers moeten een professionaliseringslag maken. Met het traditionele houten meetlatje gaan ze het niet meer redden.”

Koos, jij bent per 1 maart 2017 bij Safesize aangetreden als ‘director shoes’. Wat ga je precies doen?

Koos Jacobs (director shoes): “In een notendop: ik maak de connectie tussen Safesize, winkeliers en leveranciers.”

Raymond ten Hove (European sales manager): “Tot nu toe heeft Safesize zich in Nederland voornamelijk op de sportretail gericht. In het buitenland zijn we ook in de schoenenretail actief, we werken bijvoorbeeld samen met de Belgische ketens Brantano en Torfs. Brantano was vroeger onderdeel van de Macintosh-groep, waarmee Safesize een exclusiviteitsovereenkomst had. Na het faillissement hebben wij (Last Foot Technology (LFT) in Nijverdal, red.) Safesize overgenomen. Nu zijn we klaar om de Nederlandse schoenensector te veroveren, en daarvoor hebben we iemand nodig die de branche goed kent.”

Jacobs: “Ik was aanwezig bij de introductie van Safesize bij schoenenhuis Jan Pas. Daar heb ik Raymond en zijn collega’s leren kennen. Het innovatieve en vernieuwende karakter van Safesize sprak me direct aan; het systeem helpt de winkelier een professionaliseringsslag te maken, zowel online als offline. Met het traditionele houten meetlatje gaan ze het niet redden, vrees ik.”

Koos Jacobs Safesize

Hoe werkt Safesize?

Jacobs: “Safesize scant voeten en schoenen en legt die inhoud over elkaar heen. Daarmee ondervangen we een van de grootste problemen binnen de sector – de maatvoering, die per fabrikant kan verschillen. Soms pas je bij het ene merk in maat 36, maar heb je bij de ander maat 37 nodig, bijvoorbeeld. Wat wij doen staat hier helemaal los van; onze 3D-scan meet of en hoe de voet in de schoen past. Op die manier kunnen winkeliers op termijn veel gerichter gaan inkopen. Nu baseren ze hun inkoop op eerdere verkopen, straks kunnen ze precies in kaart brengen welk type voeten hun klanten hebben en welke schoenmodellen daarbij passen.”

Hoe gaat zo’n voetscan in de praktijk?

Jacobs: “Klanten voeren hun gegevens op het scherm in – naam, geboortejaar en e-mailadres – laten hun voeten scannen en krijgen daar vervolgens een 3D-model van te zien. Bij Jan Pas hebben we gemerkt dat vooral kinderen dat heel leuk vinden. De scan wordt opgeslagen en ons algoritme zoekt daar binnen de collectie een aantal ‘passende’ schoenen bij, waar de klant een keuze uit kan maken.”

Gaat Safesize puur over service en expertise, of zitten er voor winkeliers nog andere voordelen aan het systeem?

Ten Hove: “Hun rendement gaat omhoog. Bij de deelnemende winkels zien we dat de conversie gemiddeld met 62 procent toeneemt en de gemiddelde prijs van een paar verkochte schoenen met 37 procent stijgt. Als winkeliers kunnen aantonen dat een bepaald paar schoenen echt beter voor je voet is, maken die paar tientjes extra voor klanten niet zoveel uit, is onze ervaring. Ook zien we dat klanten méér kopen. Naast schoenen neemt Safesize ook bijverkoopartikelen als inlegzolen, (compressie)kousen of onderhoudsproducten mee in het pasvormadvies.”

Wat kan de winkelier met de data die door Safesize verzameld wordt?

Ten Hove: “Het systeem onthoudt de aankopen van ‘gescande’ klanten. Met die gegevens kan onze e-mailtool automatische berichten sturen uit naam van de betreffende winkelier. Hoe de aankoop bevalt, bijvoorbeeld. Voor kindervoetjes hebben we een groeisimulator ontwikkeld; onze software weet hoe lang kinderen ongeveer met hun nieuwe schoenen kunnen doen. Net voordat ze eruit gegroeid zijn, gaat er een automatische e-mail naar de ouders.”

“Je kunt er ook een loyaliteitsprogramma aan hangen, waarbij ‘gescande’ klanten een speciale customercard meekrijgen met hun voetgegevens. Daarmee kunnen ze inloggen op de webshop van de retailer en weten ze zeker dat ook online bestelde schoenen goed passen. Retailers hebben op die manier geen last meer van retouren vanwege de verkeerde maat.”

SC7

Kan zo’n klant met die gegevens ook bij andere webshops winkelen?

Jacobs: “Nee. We willen niet dat onze winkeliers een soort ‘scanpunten’ worden en mensen de schoenen vervolgens op internet gaan kopen.”

Ten Hove: “De informatie over de gescande voeten krijgen we wel, maar de NAW-gegevens zijn eigendom van de retailer. Daar kan verder niemand anders bij, tenzij de detaillist daar zelf toestemming voor geeft.”

Wat moeten winkeliers doen om zich aan te kunnen sluiten?

Ten Hove: “In principe hebben ze alleen een stopcontact en internet nodig. Ze leveren ons een collectieoverzicht aan en die gegevens halen wij door onze schoenendatabase. De modellen die nog ontbreken, halen we op bij de retailer of leverancier en scannen we zelf in. Omdat onze showroom en shoescanner in Cast zitten, gaat dat heel makkelijk.”

Wat is jullie verdienmodel?

Ten Hove: “Retailers leasen ons systeem voor een periode van vier jaar, en betalen daar een vast bedrag per maand voor. Vier jaar is lang, maar daar staat tegenover dat het maandbedrag niet hoog is – je moet maandelijks ongeveer twee à drie paar dure schoenen extra verkopen om de investering terug te verdienen. Dat lukt als het goed is met gemak. Perry Sport is in Nederland de eerste retailer die met ons nieuwste 3D-concept werkt, en zij zien dat de conversie en de gemiddelde prijs van een nieuw paar schoenen beiden gestegen zijn.”

Jullie betrekken de fysieke retail nadrukkelijk bij jullie strategie. Waarom?

Ten Hove: “Omdat wij in de stenen winkels geloven. De behoefte om schoenen eerst te zien, voelen en passen zal altijd blijven.”

Jacobs: “Het grootste deel van de verkochte schoenen wordt nog steeds offline aangeschaft. De stenen winkels zullen hun klanten echter wel wat extra’s moeten gaan bieden, anders gaan ze het niet redden. Wij denken dat Safesize daarin een belangrijke rol kan spelen.”

Ten Hove: “Het liefst zouden we in Nederland in iedere schoenenwinkel zitten, en doorgroeien tot dé standaard in pasvormadvies. Het mooiste zou zijn dat consumenten op den duur uit zichzelf om een voetscan vragen als ze een schoenenwinkel bezoeken.”

SC7 white label

Foto header: Koos in Jacobs in de Safesize-showroom in Cast.