TOP

Interview Outdoorspecialist.nl: ‘Juist als het goed gaat, moet je de samenwerking opzoeken’

Retailserviceorganisatie ANWR-Garant zet met het op 15 april 2019 gelanceerde samenwerkingsverband Outdoorspecialist.nl de eerste stappen in de outdoorbranche. Schoenvisie sprak accountmanager Pieter Schaap over het nieuwe concept. “‘We combineren lokaal ondernemerschap met landelijke slagkracht.”

In welke behoefte voorziet Outdoorspecialist.nl?

“Net als in veel andere branches kampen zelfstandige outdoorspecialisten met concurrentie van (inter)nationale formules als Bever, Decathlon en Perry Sport. Grote ketens die veel slagkracht hebben en daardoor veel beter op de veranderende markt kunnen inspelen dan de kleine winkelier. Het is voor de gemiddelde ondernemer een enorme klus om goed in te spelen op zaken als het veranderende consumentengedrag, de toenemende digitalisering en een goede vertegenwoordiging op sociale media. Op dat vlak kunnen we toegevoegde waarde bieden.”

Op welke manier?

“Door de retailer te ontzorgen. Voor onze leden in de sport- en schoenenbranche doen we dat al met onze bestaande services op het gebied van inkoop, finance, marketing en e-commerce. Op marketinggebied verzorgen we bijvoorbeeld een lifestyle magazine dat 4 keer per jaar verschijnt, met daarin een aantal pagina’s over de ondernemer zelf. Een belangrijk aspect van het nieuwe samenwerkingsverband is dat we uitgaan van volledige zelfstandigheid van de aangesloten retailers. De eigen naam, deskundigheid en service zijn immers hun kracht. Outdoorspecialist.nl is geen franchise-achtige constructie, maar combineert lokaal en individueel ondernemerschap met gezamenlijke slagkracht op internet en landelijke media als radio en tv.”

Bestaat zoiets niet allang?

“Voor de outdoorbranche in deze vorm nog niet. Er zijn wel samenwerkingsverbanden van zelfstandige detaillisten, maar die hebben vaak niet voldoende cement tussen de stenen, om het zo maar te zeggen. Achter Outdoorspecialist.nl zit een grote organisatie met een team van 40 medewerkers. We hebben op ieder vlak specialisten in huis en kunnen de retailers daardoor op alle niveaus ondersteunen.”


Lees ook: ANWR-Garant betreedt outdoormarkt met nieuw concept, Outdoorspecialist.nl


Hebben jullie ook kennis in huis over het outdoorsegment zelf?

“Absoluut. Met Eddy (Huissoon, projectleider Outdoorspecialist.nl en mede-eigenaar van Adventure Store in Helmond, red.) hebben we iemand binnengehaald die jarenlange ervaring in de branche heeft en de taal van de retailer spreekt. We zijn heel blij dat hij naast het runnen van zijn bedrijf tijd heeft kunnen vrijmaken om dit project te leiden. Het is bijna niet meer tegen te houden dat Outdoorspecialist.nl een succes wordt, dat durf ik wel te zeggen.”

Waarom was een dergelijk concept er nog niet, als de behoefte zo groot blijkt?

“Ik weet het niet. Bij mij borrelt het idee al jaren. De detailhandel verandert razendsnel. Om als zelfstandige retailer te overleven, moet je de samenwerking aangaan. Misschien was de noodzaak er nooit eerder, want de outdoorbranche doet het tot nu toe goed. Terwijl dat juist het moment is om je te verenigen, denk ik. Nu is er (nog) geld om te investeren. Dat besef begint tot de outdoorbranche door te dringen.”

“Naast winkeliers zijn ook leveranciers geïnteresseerd. Die zijn eveneens zoekende. Ze worden onder druk gezet door de grote spelers – als ze er al binnenkomen – die leveranciers vanuit hun machtspositie tegen elkaar kunnen uitspelen, steeds meer aan eigen bijdrage vragen en daarnaast een groeiend deel van het assortiment invullen met private label-collecties. Dan blijft de zelfstandige retailer als partner over. Als we die winkeliers bij elkaar kunnen brengen, biedt dat voor leveranciers mogelijkheden in de vorm van nieuwe afzetkanalen en extra verkoop.”

Hoe belangrijk is het online stuk binnen dit concept?

“Dat gaat heel belangrijk worden. Een van de onderdelen van Outdoorspecialist.nl is een gezamenlijke website met doorlink naar de website van aangesloten ondernemers. Dat willen we in de toekomst uitbreiden met een gezamenlijke webshop, naar het voorbeeld van Sport2000 en Topshoe. Op welke termijn dat zal gebeuren, hangt van af van de detaillisten met wie we gaan samenwerken en hoe ver ze zijn op het gebied van automatisering.”

Hoeveel winkeliers zijn er nodig om Outdoorspecialist.nl tot een succes te maken?

“Dat is afhankelijk van hun formaat en omzet, maar we denken dat we in Nederland met 20 tot 25 een goed bestaansrecht hebben. We hebben een lijst samengesteld met zo’n 50 voor ons interessante partners, al denk ik niet dat we die allemaal aan boord krijgen. Er zullen zeker ondernemers zijn die hun eigen ding willen blijven doen of niet door onze financiële screening komen. Als we dit jaar nog 5 tot 8 winkels aansluiten, naast de 10 leden die wel al hebben, denk ik dat we ongelooflijk goed hebben gescoord.”

Meer info: www.anwr-garant.nl/nl/home/sport/outdoor