TOP

Intersport gaat extra inzetten op e-commerce

Met een online omzetaandeel van maar één procent ligt Intersport ver achter op de concurrentie. Daarom heeft de sportketen de nieuwe functie chief digital officer gecreëerd. Daarnaast worden ook de fysieke winkels onder handen genomen.

De nieuwe Intersport-chef Victor Duran wil een extra boost geven aan de e-commerce van de sportketen en heeft daarom de nieuwe functie chief digital officer gecreëerd. Sinds april 2017 bekleedt Mia Ruotsala (voorheen werkzaam bij Tommy Hilfiger) deze plek. Ook al gaat het met een omzetplus van twee procent goed met Intersport, toch loopt het bedrijf met een online omzetaandeel van maar één procent ver achter op de concurrentie. In Europa wordt namelijk gemiddeld tien procent van de omzet uit webshops gehaald. “Als we geen aantrekkelijke webshop kunnen bieden, laat de concurrentie ons links liggen”, vertelt Duran aan de SonntagsZeitung.

Amazon en de webshops van Nike en Adidas zijn momenteel de grootste bedreigingen voor Intersport, maar ook Decathlon is sterk in opkomst.

Fysieke winkels

Voortbordurend op het idee van Duran’s voorganger Franz Julen, worden ook de fysieke winkels aangepakt en komt er een centraal platform voor alle landen. “Vanaf het vierde kwartaal draaien Denemarken en Nederland op dit platform, daarna volgen andere landen.” De winkels moeten groter en modieuzer worden. Tegen 2020 moet de helft van de shops verbouwd zijn.