TOP

Internetgebruik detailhandel groeit gestaag

75% van de ondernemers in de detailhandel beschikt inmiddels over een internetaansluiting in de winkel. Twee jaar geleden was dit nog 61%.

De verschillen tussen de diverse branches zijn behoorlijk groot. Winkels in consumentenelektronica en de woon- en verlichtingszaken maken het meest gebruik van internet, in food-speciaalzaken is dit percentage met 62% het laagst, zo blijkt uit de HBD Monitor ICT 2008 van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Ongeveer 2.500 ondernemers, met name uit het midden- en kleinbedrijf, deden aan dit onderzoek mee. 95% van de ondernemers in de detailhandel beschikt over een of meer computers, al dan niet in een netwerk. In 2006 was dit nog 87%. Ook heeft 63% van de ondernemers in de gevestigde detailhandel een eigen website; in 2006 was dit nog 52%. De winkels in de woon- en verlichtingsbranches met 86% het vaakst. Ondernemers gebruiken hun website in de eerste plaats voor het geven van informatie, gevolgd door het verlenen van klantenservice en online verkopen. Ook hier weer grote onderlinge verschillen tussen de branches.

Meer info: kijk op http://www.hbd.nl/ en http://www.optimaaldigitaal.nl/.