TOP

Inretail: schoenenomzet groeit in 2018 vooral online

Uit cijfers van Inretail blijkt dat de mode- en schoenenbranche meer omzet heeft behaald in 2018 ten opzichte van het jaar ervoor. Die groei zit 'm vooral in de online kanalen. Fysieke winkels laten een ander beeld zien. Inretail ziet ook hoe retailers zich positief kunnen onderscheiden.

Brancheorganisatie Inretail heeft de omzetcijfers van het laatste kwartaal in 2018 bekendgemaakt. De omzet in verkochte schoenen steeg de laatste drie maanden van 2018 met gemiddeld 3,8 procent en in mode met 2,2 procent. November was de best scorende omzetmaand van het laatste kwartaal. Dat is te danken aan het Black Friday en Cyber Monday-effect. Maar ook de lange en hete zomer zorgde voor uitgestelde aankopen. Dit alles leidde tot een omzetplus in het vierde kwartaal van 22,4 procent vergeleken met een jaar eerder. Maar de omzet via offline kanalen daalde de laatste drie maanden van 2018 met 4,3 procent.

Marges onder druk

Volgens Inretrail liep het in de winkelstraten goed in het laatste kwartaal, maar kwamen de marges wel onder druk te staan.

2018

Nu de laatste kwartaalcijfers van 2018 bekend zijn, kan ook de balans over 2018 worden opgemaakt. De omzet in mode groeide in 2018 met gemiddeld 0,1 procent, waarbij offline kanalen 4,6 procent minder omzet en online kanalen juist 14,6 procent meer omzet noteerden. De omzet in schoenen steeg in 2018 met gemiddeld 2,6 procent en ook hier groeide de online omzetgroei fors met 14,5 procent. De omzet via offline kanalen bleef 3,9 procent achter.


Per segment

Per segment zijn de verschillen klein. Vrouwenmode en beenmode zijn de enige stijgers, met respectievelijk 0,2 en 0,3 procent. Mannenmode daalt 0,2 procent, ondermode daalt 0,3 procent. De grootste daling zit bij de kindermode. Daar is in 2018 een omzetdaling van maar liefst 3 procent te zien. 

Meer zon, minder jassen

Inretail heeft ook gekeken naar de verschillende artikelgroepen. De artikelgroep ‘jassen/jackets’ noteerde een afname van -4,6 procent. Bij ‘nachtkleding’ is juist weer sprake van een omzetgroei van 4,9 procent. Bij vrouwenmodezaken worden meer sweaters en vesten verkocht (+7,9 procent) en meer nachtkleding (+7,5 procent). Een daling is te zien bij overhemden en blouses (-6,8 procent)

Mannen kopen zwemkleding, vrouwen juist niet

Door de lange zomer werd er meer zwemkleding verkocht. Maar niet bij vrouwen. Daar was zelf sprake van een flinke omzetdaling: -10,2 procent. Terwijl bij mannen maar liefst 14,4 procent meer zwemkleding werd verkocht 

Anders stijgers bij mannen

Bij de mannen zijn de andere artikelgroepen met de meeste groei: broeken (+5,1 procent) en t-shirts en polo’s (+4,3 procent). Een dalende omzet is alleen te zien bij de artikelgroep ‘jassen en jackets’ (-11 procent). 


Investeren in de toekomst

Inretail concludeert dat de mkb’ers – die vooral vanuit de fysieke kanalen opereert – aandeel verliezen binnen de markt. Behalve die ondernemers die investeren in winkel en medewerkers. In een toelichting bij de omzetcijfers zegt Inretail: “Ondernemers die meegaan met hun tijd, die medewerkers in dienst hebben met product- en mensenkennis en die hun online kanalen inzetten om de zichtbaarheid en verkoopkansen te vergroten, dat zijn de ondernemers van morgen.  En zij die niet of beperkt het online kanaal inzetten om direct te verkopen, scoren sterk door hun expertise en storytelling.”

Gastvrijheid

Volgens Edwin Belt van Inretail is gastvrijheid is het ‘begin van een duurzame en loyale relatie met je klant’. Hij vervolgt “Het onderhouden en aandacht geven op de juiste momenten binnen de customer journey is de sleutel waar het mkb zich sterk in kan onderscheiden van het grootwinkelbedrijf. Daarbij is het inzetten van de juiste sociale mediakanalen een vanzelfsprekendheid geworden, maar dit zal naar een hoger niveau moeten. Gerichter en persoonlijker.”