TOP

Inretail: omzetexplosie in de mode- en schoenenbranche in laatste kwartaal 2016

Het laatste kwartaal van 2016 heeft de modebranche geen windeieren gelegd, blijkt uit omzetcijfers van de bij Inretail aangesloten retailers. De laatste maanden van 2016 'explodeerden' de omzetten bij mode-, schoenen en sportwinkels. Vooral verkopers van kindermode en -schoenen beleven gouden tijden.

Een fantastische omzetgroei noemt Inretail het. En dat is het ook. Modewinkels zagen hun omzet in het laatste kwartaal van 2016 stijgen met wel 8,5 procent. Schoenenwinkels zagen hun omzet met 7,6 procent stijgen en de sportdetailhandel met 7,8 procent. Met de groei zijn de omzetverwachtingen uit oktober uitgekomen.

Door deze eindspurt lukt het de Inretail-leden het jaar 2016 positief af te sluiten met een groei van 1,9 procent. De schoenenbranche deed het zelfs een stukje beter en kon 2 procent omzetgroei noteren. Sportwinkels zelfs 2,5 procent.

Dubbele groeicijfers kindermode

Vooral baby- en kindermodewinkels hebben een uitstekende laatste drie maanden beleefd met een omzetgroei van dubbele cijfers. De verkoopcijfers kwamen 15,2 procent hoger uit dan het jaar ervoor. Daarmee komt voor dit segment de groei over het hele jaar uit op 6,4 procent.

Mannenmode groeide in Q4 met 10,2 procent (heel 2016: 2,1 procent), bodyfashion met 7,5 procent (heel 2016: 6,9 procent) en in de beenmode is het hoogste groeicijfer genoteerd: 20,1 procent, waarmee de groei over heel 2016 uitkomt op 10,2 procent.

Kinderschoenen

In de schoenenbranche zijn het vooral de kinderschoenen die het goed hebben gedaan. Die werden in het laatste kwartaal massaal gekocht. Het leidde tot een omzetstijging van 11,8 procent en in het kalenderjaar 2016 tot een omzetplus van 2,6 procent.

In het segment damesschoenen werd 8,2 procent meer omzet behaald in het laatste kwartaal. Daardoor steeg de omzet in dit segment in 2016 met 1,8 procent. Verkopers van herenschoenen zagen hun omzet in het vierde kwartaal met 3,7 procent stijgen en hun jaaromzet met 1,1 procent.

Omzet sportkleding stijgt

De laatste drie maanden van 2016 groeide de omzet in sportkleding fors met 12,6 procent en in heel 2016 met 4,5 procent. De verkoop van sportschoenen en hardwaren haperde. Dat resulteerde in een omzetdaling van 2 procent (sportschoenen en 1,2 procent (hardwaren).