TOP

Inretail: ‘Omzetdaling van 50 procent voor winkels in binnenstad’

Winkels in de binnenstad hebben in de eerste helft van 2021 gemiddeld 50 procent minder omgezet ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Nog steeds mijden veel consumenten de grote winkelsteden.

Dat constateert Inretail op basis van de eigen binnenstadmonitor, waarmee de brancheorganisatie wekelijks de omzet en bezoekersaantallen in dertien grote steden volgt. De boosdoener laat zich raden: de strenge lockdown duurde tot diep in de lente voort en pas toen de coronamaatregelen voor winkels grotendeels werden opgeheven, trokken de omzetten aan. Toch blijven de bezoekersaantallen nog steeds achter, wat doorwerkt in de bestedingen in de binnenstad. Sinds de winkels op 28 april heropenden, zit de traffic gemiddeld op 69 procent ten opzichte van 2019. De 31 procent die nog ontbreekt, is volgens Inretail nodig om als centrumwinkels op een gezonde manier te kunnen functioneren.

Samenwerken voor omvormen winkelgebieden

Wat ook nodig is, stelt de brancheorganisatie: compactere centra, aanpak van de leegstand en investeringen om de aantrekkingskracht te versterken. Inretail roept gemeenten op om hier in samenwerking met lokale partners en ondernemers plannen voor te maken. Het kabinet heeft 100 miljoen euro gereserveerd om winkelgebieden te verbeteren. Gemeenten en private partijen kunnen projecten indienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (NVO), die werkt aan een programma om binnenstedelijke gebieden om te vormen. De nieuwe regeling ‘Impulsaanpak Winkelgebieden’ is nog niet definitief, maar de voorlopige uitgangspunten staan inmiddels op papier.

Foto: Schoenvisie