TOP

Inretail MKB ShoeScan: transparantie en samenwerken [interview]

Via de MKB ShoeScan kunnen retailers en leveranciers informatie over de verkopen met elkaar delen. Het concept draait om transparantie in de markt. “Het sturen op cijfers is voor iedere ondernemer van levensbelang.”

De MKB ShoeScan werd anderhalf jaar geleden opgericht door brancheorganisatie Inretail in samenwerking met Berghuis Retail Intelligence Consultancy & Concepts (Bricc). Tot een paar jaar terug bracht Inretail elke maand de omzetcijfers van schoenenwinkels in de SchoenMonitor, maar de brancheorganisatie ontdekte dat het verzamelen van gegevens niet altijd even vlekkeloos verliep. “Ondernemers vulden aan het einde van de maand de omzet in, maar als iemand een nulletje te veel intoetste of een komma verkeerd zette, klopten de cijfers al niet meer”, legt Inretail-branchespecialist Dave Quadvlieg aan Schoenvisie uit. “Daarnaast waren de cijfers op maandniveau en was de ontwikkeling op merkniveau niet beschikbaar. Hierdoor waren de cijfers in een snel veranderende retailmarkt al minder relevant dan de ondernemer nu nodig heeft. Snelle beschikbaarheid op een dieper niveau en binnen een relevante vergelijkingsgroep zijn belangrijke kernwaarden van de MKB ShoeScan.”

Automatische aanlevering

Om aan deze kernwaarden te kunnen voldoen is de keuze gemaakt om de retailer ‘zoveel mogelijk te ontzorgen’. Volgens initiatiefnemer Friso Berghuis van Bricc is het van belang dat de data-uitwisseling volledig automatisch verloopt zodat de retailer er geen omkijken naar heeft. “Inmiddels hebben we koppelingen met meer dan tien automatiseringspartners waardoor de data elke zondagnacht of maandagochtend wordt doorgezet. Dat loopt via een beveiligde portal en wordt anoniem verwerkt tot benchmarkdata.” Retailers ontvangen wekelijks een rapportage of hebben de mogelijkheid om in te loggen in een online portal.

De gebruiker ziet vervolgens kengetallen zoals omzetten, aantal klanten, gemiddelde besteding en gemiddeld bonbedrag van de deelnemersgroep. “Dit is belangrijke stuurinformatie om te zien welke merken en of artikelgroepen excelleren of juist achterlopen”, legt Berghuis uit. “Zo kun je zien welke merken goed draaien en daar met de inkoop van volgend jaar je voordeel mee doen. Deze informatie bepaalt je richting en je visie. Het sturen van cijfers is voor de ondernemer van levensbelang.”

Veranderende markt

“Het handelen van de markt verandert en daar horen ook andere businessmodellen bij”, voegt Quadvlieg toe. De leverancier en de retailer moeten volgens hem allebei een stukje risico dragen. “Ze moeten allebei verantwoordelijk zijn voor de omzet in de winkels. Daar hoort ook bij dat je transparant zaken met elkaar bespreekt. Elke keer wanneer ik met leveranciers praat, vragen ze hoe het met de markt gaat. Met de MKB ShoeScan kun je dat wekelijks volgen.”

“We willen dat er meer gestuurd gaat worden op feitelijke cijfers bij zowel de retailer als de leverancier. We willen dat er afspraken worden gemaakt op basis van feiten, en dat zo de samenwerking onderling steviger wordt. Door daar de MKB ShoeScan tussen te zetten, faciliteren we beide partijen. Daar kan alleen maar winst uit komen”

Voorwaarden

Om mee te doen aan de MKB Shoescan hoef je niet per se lid te zijn van Inretail. Je krijgt als lid wel wat voordeel, maar ook niet-leden kunnen zich aansluiten. Je moet natuurlijk wel een geautomatiseerde kassa hebben en zoals de naam al zegt, is de ShoeScan bedoeld voor de mkb.