TOP

Inretail Marktmonitor: ‘Dubbelcijferige groei voor mode- en schoenenwinkels in 2022’

De modebranche sloot 2022 af met een gemiddelde omzetgroei van 14 procent, schoenenaanbieders zagen de omzet met 12 procent groeien. Dat blijkt uit de Inretail Marktmonitor. Het mannensegment blijkt bij beide sectoren een belangrijke aanjager voor de groei.

Foto: Cottonbro Studio via Pexels

Mode- en schoenenwinkels maakten een inhaalslag toen in het voorjaar van 2022 de coronamaatregelen verdwenen en ook in feestmaand december werden hogere omzetten genoteerd, zo concludeert Inretail op basis van de eigen Marktmonitor*-data. Stenen winkels plusten het afgelopen jaar maar liefst met 20 procent (mode) en 26 procent (schoenen) ten opzichte van 2021. Het online kanaal leverde door die inhaalslag juist aandeel in, met een omzetdaling van 16 procent in mode en 12 procent in schoenen.

Terug naar de winkelstraat

Het is niet vreemd dat retailers meer klanten in de winkel ontvingen dan een jaar eerder, toen ze de deuren door de lockdowns lange tijd gesloten moesten houden. In 2022 waren de winkels ‘slechts’ de eerste twee weken van het jaar dicht. Niet alleen wisten klanten de winkelstraat weer goed te vinden, ze kochten ook meer. Het aantal verkochte stuks steeg ten opzichte van 2021. Aan mode werd per aankoop gemiddeld 3 procent meer uitgegeven. Voor schoenen bleef het gemiddelde bedrag per aankoop ongeveer gelijk.

Niet achterover leunen

Mooie cijfers, maar de brancheorganisatie waarschuwt dat dit niet betekent dat retailers achterover kunnen leunen. “Het blijft het belangrijk om in de winkel unieke waarde toe te voegen aan het productaanbod”, zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis. “Als dit in de ogen van de consument onvoldoende gebeurt, switcht hij al snel naar het online kanaal als makkelijk alternatief. De online omzetdaling zegt ook niets over het belang van een goede digitale oriëntatiemogelijkheid, die ondernemers met fysieke winkels consumenten zouden moeten bieden.”

Inhaalslag bij mannen

Mannen blijken zowel in mode als schoenen de belangrijkste drijver voor de groei. De grootste omzetstijging werd genoteerd bij mannenkleding (+19%). Ook vrouwenkleding (+12%) en kinderkleding (+10%) sloten 2022 positief af. De verkoop van mannenschoenen groeide met 12 procent, gevolgd door vrouwenschoenen (+6%) en kinderschoenen (+6%). Te Grotenhuis: “Dat mannenschoenen het best scoren, is dankzij een inhaalslag in dit segment na een lange fase van thuiswerken, toen er minder aandacht was voor het schoeisel dat gedragen wordt.”

* De Inretail Marktmonitor is een initiatief van en voor leden van Inretail. Doel is om (POS)data van leden te verzamelen en daarmee zicht te geven op relevante en actuele marktontwikkelingen in de mode-, schoenen- en sportbranche. De benchmarkdata worden beschikbaar gesteld voor de deelnemende leden en gebruikt om gezamenlijke lobbyactiviteiten te ondersteunen.