TOP

Inretail gelooft niet meer in branches

Brancheorganisatie Inretail gelooft niet meer in de scheiding van branches. Dit meldt Retailtrends. Jan-Dirk van der Zee, directeur van Inretail: "De grenzen tussen branches zullen alleen maar vager worden."

Voorzitter van Inretail Jan Meerman en directeur van Inretail Jan-Dirk van der Zee laten in vakblad Retailtrends weten dat ze niet meer in de scheiding van branches geloven. Meerman: ”De enige grens die we maken is die tussen food- en non-food.’’

Trend
Branches veranderen. Een kledingwinkel verkoopt niet langer alleen kleding, ze verkopen ook schoenen, make-up, cadeau-artikelen en accessoires, aldus Van der Zee. Meerman: ”In 2010 brachten we het rapport Retail2020 uit, waarin we onze visie op de toekomst van retail deelden. Hieruit bleek dat consumenten ook niet meer in branches denken. Die trend is de afgelopen jaren alleen maar sterker geworden.’’

Doel Inretail
Het doel van Inretail is dat ze een belangenvereniging willen zijn voor individuele ondernemers die hun winkel naar een hoger niveau willen brengen. Meerman: ”De voornaamste taak van brancheverenigingen was vroeger het regelen van de cao’s. daar houden we ons allang niet meer alleen mee bezig. Met Inretail kiezen we ervoor om beleid te maken dat uitgaat van de winnaars in de markt, waarna we er vervolgens voor moeten zorgen dat het peloton meegaat. De afstand tussen de koplopers en het peloton mag niet te groot worden.’’