TOP

Inretail: Cyberveiligheid van de retail moet omhoog

Terwijl de retail steeds verder digitaliseert en het aantal webshops snel stijgt, is er op het gebied van het voorkomen van cybercriminaliteit nog wel het een en ander te verbeteren. Van de bij Inretail aangesloten ondernemers heeft ruim zeventig procent wel eens te maken gehad met een vorm van online criminaliteit.

Brancheorganisatie Inretail heeft onderzoek gedaan naar de vormen van cybercriminaliteit waar ondernemers mee te maken hebben gehad. In een persbericht maakt het de uitkomst bekend: Van de ondernemers uit het onderzoek heeft tweederde een of meerdere malen phishing berichten ontvangen, tien procent heeft ervaring met gijzelsoftware en acht procent is geconfronteerd met malware dat systemen verstoort en probeert data te verzamelen. Ondernemers melden verder onder meer misbruik van bedrijfsmailadressen, Ddos aanvallen en online identiteitsfraude. 

Basis is geregeld

Om cybercriminaliteit te voorkomen, heeft de meerderheid van de ondernemers basismaatregelen genomen, zoals installatie van antivirus-software, regelmatig updaten van software en werken met een veilige internetverbinding. Het maken van essentiële back-ups, werken met twee-stap verificatie en waar mogelijk tools gebruiken om gevoelige gegevens versleuteld te delen, verdient volgens Inretail nog aandacht. Ook kunnen medewerkers nog meer getraind worden op bijvoorbeeld het veilig gebruik van wachtwoorden.   

Veel gevolgen, hoge kosten

De gevolgen van cybercriminaliteit zijn ernstig. Er kan in twintig procent van de gemelde situaties niet meer worden gewerkt en dan zijn winkels niet bereikbaar voor klanten en leveranciers. Daarnaast zijn belangrijke data op dat moment niet meer niet beschikbaar of gaan verloren. Ook is er het risico van reputatieschade en schade aan de infrastructuur. In 22 procent van de gevallen van cybercriminaliteit moesten ondernemers externe IT-specialisten inhuren of aanvullende software kopen (13 procent) om de problemen op te lossen. Dat brengt hoge kosten met zich mee. Veertig procent van de ondernemers beoordeelt de IT-kennis binnen het bedrijf als laag tot zeer laag. 

Beeld: Kalhh via Pixabay