TOP

Inretail: 2015 goed jaar voor schoenenretail, mode scoort lager *

De schoenenbranche heeft in 2015 met een omzetgroei van 1,8 procent beter gedraaid dan de collega’s in de modesector. De omzet van modewinkeliers daalde met 1,2 procent ten opzichte van 2014. Dat blijkt uit de INretail/GfK Fashionscan.

De omzet in de modebranche daalde in 2015 met 1,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor, laat de Fashionscan van Inretail zien. De eerste twee kwartalen van verleden jaar kwam de omzet al op een min uit, maar het derde kwartaal werd positief afgesloten. Na een hoopgevende start in oktober, waarbij drie oktoberweken volgens Inretail zelfs tot de beste omzetweken van 2015 behoren, was het vierde kwartaal teleurstellend: -2,1 procent. 

 

Zacht weer

 

Vooral de maand november liet een flinke dip zien onder meer door het zachte herfst- en winterweer. “De warme november- en decembermaand zorgden ervoor dat de consument geen behoefte had om koudweerartikelen te kopen”, zegt branchespecialist Fashion Edwin Belt van Inretail. “Dit is goed te zien in de omzetontwikkeling van de categorie coats, respectievelijk -18,5% en -19,2% in november en december. Ook in de categorie jackets en blazers is dezelfde trend te zien in de laatste twee maanden van 2015.”

 

omzetontwikkeling mode 2015

 

Inretail wijt de totale omzetdaling in de modebranche aan de achterblijvende omzet in de damesbovenmode. Het laatste kwartaal was met -4,5 procent de vierde omzetdaling op rij, waarmee dit segment in 2015 4,3 procent achterblijft op het jaar ervoor. 

 

Bovenmode mannen doet het beter, vooral in het derde kwartaal met een plus van 5,2 procent. Het vierde kwartaal sluit dit segment af met een minnetje van 0,4 procent. De omzetgroei over het hele jaar is 1,6 procent. 

 

Ondermode presteert het best

 

Ondermode is het best presterende segment met een plus van 3,6 procent. “Ondermode heeft tien maanden omzetplussen gerealiseerd”, zegt Belt. “Met de absolute topper in oktober, plus 16 procent.” De omzet van baby- en kindermode was -0,7 procent.

 

cumulatieve omzetontw mode 

 

Branchespecilaist Belt concludeert dat de kooplust van de consument onvoldoende geprikkeld is in 2015, maar voor dit jaar is hij positiever. Ook over winkeliers die damesmode verkopen. “Door de hogere koopbereidheid en bestedingsruimte van de consument zal de branche langzaam maar zeker uit het dal kruipen”, zegt hij. “Winkels moeten creatief zijn en de consument activeren om te kopen door ze te prikkelen met nieuwe trends in collecties.”

 

Plus voor schoenen in 2015 

 

In de schoenenretail ging het beter, die sector plust totaal 1,8 procent. Dat is vooral te danken aan de verkoop van mannenschoenen (+3,4, procent) en kinderschoenen (+3,5 procent). De omzetontwikkeling in damesschoenen was met 0,7% beperkt. Vooral de laatste twee maanden van vorig jaar verliepen volgens Inretail moeizaam, terwijl ook oktober positief startte: +1,1 procent.

 

Inretail omzetontwikkeling schoenen 2015

 

 

Cumulatieve omzet schoenen 2015 

 

 

Branchespecialist Schoenen Dave Quadvlieg is te spreken over de resultaten. “In alle tumult rond het faillissement van de Macintosh-formules heeft de schoenenbranche beter gepresteerd in 2015 dan in 2014.” De omzetstijging van 1,8 procent is het gemiddelde van alle deelnemers van dit onderzoek en daarin zitten van online, offline en crosschannelwinkels. Samen vertegenwoordigen zij vijftig procent van de totale Nederlandse schoenenmarkt. “Hier gaan winnaars en verliezers achter schuil, maar bij elkaar ligt de omzet hoger dan bij dezelfde groep in 2014.”

 

‘2016 wordt beter’ 

 

Quadvlieg ziet dat het de schoenenretailers is gelukt de consument in beweging te krijgen. “Denk aan de sneakerhype. Ook voor 2016 liggen er kansen.” Dit jaar moet het voor de mode- en schoenensector in elk geval een beter jaar worden volgens de brancheorganisatie; er wordt een plus van twee procent voorspeld.

 

LEES OOK: ‘Omzetgroei verwacht voor mode- en schoenenretailer in 2016’