TOP

Innovatieve Xsensible-sneaker bekroond met Gouden Schoen 2015 *

De winnaars van de Gouden en Zilveren Schoen 2015 zijn bekend. Schoenenmerk Xsensible werd door de leden van ANWR-Garant verkozen als ‘Beste Leverancier’, het Italiaanse label Maripé als ‘Runner Up’. De uitreiking werd op maandag 7 maart gehouden, tijdens de ISLN in C.A.S.T.

ANWR-Garant, de belangenorganisatie voor zelfstandige retailers in de schoenenbranche, vraagt haar leden jaarlijks welke leveranciers in aanmerking komen voor de prijzen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar prijs/kwaliteit verhouding en nazorg voor de winkeliers.

‘Onmisbaar in iedere schoenenkast’

Het Italiaanse label Maripé werd bekroond met een Zilveren Schoen. Volgens ANWR-Garant is het merk ‘in zeer korte tijd onmisbaar in de schoenencollectie van iedere vrouw geworden’. Vertegenwoordiger Sandro Giacomello nam de prijs namens het team in ontvangst. “Ik heb mijn collega’s direct een bericht gestuurd”, lacht hij. “Wat een aangename verrassing!”

Maripé werd midden jaren ’40 opgericht door Egisto Panizzolo. Inmiddels is de derde generatie aan het roer. “Met Roberto Panizzolo aan het hoofd is Maripé echt groot geworden”, zegt Giacomello. “Roberto heeft een achtergrond als designer. Hij heeft een scherp oog voor stijlen en trends en weet ieder seizoen weer een vernieuwende collectie neer te zetten. De schoenen zijn stijlvol, modisch en hebben een uitstekende pasvorm. Die combinatie heeft het merk tot zo’n succes gemaakt.”

Japans balansprincipe

Xsensible sleepte de Gouden Schoen in de wacht. De ANWR-leden roemen de Stretchwalker, een schoen die in samenwerking met de Japanse uitvinder Tetsuya Nosaka ontwikkeld werd. “Nosaka heeft een zoolconstructie bedacht waarbij de hak in het midden is geplaatst”, licht CEO Max Krol toe. “Hij baseerde het model op een oud Japans balansprincipe. De schoen ontlast de rug en schouders van de drager en stimuleert de doorbloeding.”

Het model werd in 2006 ontwikkeld. In Japan sloeg het direct aan, maar in Nederland lukte het aanvankelijk niet om Nosaka’s zooltechnologie – verwerkt in een comfortcollectie – van de grond te krijgen. “Tot we besloten om de constructie in een sneaker te verwerken. Dat heeft de doorslag gegeven. Voor een groot aantal van de stemmers was de Stretchwalker dit seizoen hun bestverkochte schoen”, aldus Krol. “Daarnaast hebben we een groot risico genomen door op voorhand een grote voorraad te houden, ondanks de geringe voorverkoop. Toen de Stretchwalker eenmaal begon te lopen in de winkels – wat we ook stimuleerden met verschillende tools, zoals POS-materiaal en PR-aandacht – konden wij continue naleveren.”

 Hij vindt het winnen van de Gouden Schoen ‘een enorme eer’. “De winkeliers hebben ons verkozen boven alle andere merken die er op de markt zijn. Wij zien het als een teken dat we op de goede weg zitten. Onze strategie is altijd geweest om onze eigen weg te gaan en het anders dan anderen te doen.”

 

DSC01564