TOP

Inkopen in tijden van corona: 4 tips & tricks

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de inkoop van de zomercollectie 2021: lagere budgetten, latere inkoopmomenten en minder beurzen. Hoe ga je het nieuwe inkoopseizoen in deze uitdagende tijden goed voorbereid in? De specialisten van ANWR-Garant en GMS Group delen hun tips.

#1 Maak een (nieuw) plan

Het hebben van een inkoopplanning is nu belangrijker dan ooit, zegt Marieke van Aaken, category manager en inkoper bij retailserviceorganisatie ANWR-Garant. “Vaar niet blind op wat je vorig jaar hebt gedaan. Stel met je team en/of financieel adviseur een goede begroting, liquiditeitsbalans en prognose op en baseer daar de inkoop op.” Organisaties als ANWR-Garant en de GMS Group kunnen hun leden hierbij helpen. Denk bij het maken van een inkoopplanning ook na over de veranderingen die de coronacrisis in het retaillandschap teweeg heeft gebracht, zoals een consument die meer online is gaan kopen, en wat je assortiment (online) onderscheidend maakt, voegt Van Aaken nog toe. “Veel leveranciers bieden de mogelijkheid om modellen uit de huidige zomercollectie mee te nemen naar volgend jaar. Winkeliers kunnen die maatbogen aanvullen en de schoenen komend voorjaar weer voor de volle prijs aanbieden, in plaats van ze nu met korting weg te doen.”

#2 Neem de tijd

Het inkoopseizoen start deze zomer een stuk later dan gebruikelijk. Gebruik die extra weken voor de doorverkoop van de huidige zomercollectie, tipt Van Aaken. “Hoe meer tijd je jezelf daarvoor gunt, des te beter je inzicht in wat je voor zomer 2021 kunt inkopen. Met de kanttekening dat je de levertermijnen van je leveranciers in de gaten houdt. Zo werken sportmerken met vier in plaats van twee seizoenen, wat betekent dat je prima in september kunt bestellen, maar Q1 bij de levering overslaat.” Harm Kuijpers, de financieel adviseur van inkoop- en marketingcoöperatie GMS Group, adviseert om je inkoopbudget voor volgende zomer op basis van afverkoopcijfers tot en met augustus 2020 te bepalen. “Neem hiervan 70 procent en houd de rest als reserve. Daarmee kun je gedurende het verkoopseizoen bijsturen en kom je niet in liquiditeitsproblemen als de verkoop later opstart, zoals dit voorjaar het geval was.”

#3 Reserveer budget om bij te sturen

Een valkuil voor veel winkeliers is dat ze hun volledige inkoopbudget in startorders stoppen, ziet Kuijpers. “Door budget vrij te houden om bij te kopen gedurende het seizoen, kun je klanten ook buiten de geijkte levermomenten nieuwe dingen laten zien. Leveranciers moeten zich erop voorbereiden dat winkeliers fors minder in de start zullen gaan inkopen. Dat kunnen ze doen door zelf voorraadhoudend te worden, en in het seizoen tussencollecties en updates op populaire modellen te brengen.” Ga hierover in gesprek met elkaar, voegt van Aaken toe. “Winkeliers moeten er niet automatisch vanuit gaan dat hun leveranciers het risico van eigen voorraad kunnen dragen; ook zij zijn ook hard getroffen door de coronacrisis. Maak daarom goede afspraken over wat je vooraf inkoopt en wat je verwacht gedurende het seizoen bij te kopen. Kijk samen hoe je het risico kan verdelen.”

#4 Houd de lijnen kort

Het is goed om er af en toe bij stil te staan dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. De coronacrisis is een collectieve crisis; de gevolgen raken iedereen. Blijf daarom in contact met je inkoopvereniging of retailserviceorganisatie, leveranciers en collega-winkeliers, zegt Van Aaken. Hoe gaan zij met de crisis om? Wat werkt wel en wat niet? Winkeliers onderling kunnen veel steun aan elkaar hebben en inspiratie bij elkaar opdoen. En nauwe banden tussen leveranciers en winkeliers vergroten het begrip voor elkaars situatie.


Inkopen in tijden van corona, hoe pak je dat aan? In Schoenvisie #5 van 11 augustus delen winkeliers hun aanpak. “Als de crisis iets duidelijk maakt, is het dat het huidige inkoopmodel volledig op de schop moet.” Schoenvisie ook ontvangen? Hier vind je alle mogelijkheden.

Beeld: Gallery Shoes