TOP

Inkooptips: 4x nieuwe merken op Cast Sport Lifestyle

What’s new voor zomer 2022? Schoenvisie was op maandag 21 juni 2021 bij het eerste fysieke event van het inkoopseizoen, de Sport Lifestyle Dag in Cast. Voor wie er niet bij kon zijn of alles nog even rustig wil terugkijken, is hier een selectie van nieuwkomers (en comeback kids) die we op de beurs spotten.

The Gentleman’s sneaker

Het Zwitserse sneakerlabel Rubirosa is vernoemd naar de Dominicaanse diplomaat en sportman Porfirio Rubirosa, op wie auteur Ian Fleming zijn karakter James Bond baseerde. Ook ondernemers Flavio Agosti, Rémy Halg, Urs Rufer en Luca Vidi vonden inspiratie bij het Latijns-Amerikaanse stijlicoon. Rubirosa maakt ‘klimaatpositieve’ sneakers, wat betekent dat er voor de productie van een paar schoenen meer CO² uit de lucht wordt gehaald dan uitgestoten. Het merk doet dit door in samenwerking met non-profitorganisatie Treellionaire bomen te planten. Leuk detail is dat elk paar schoenen voorzien is van een scanbare chip. Daarmee kan de drager zijn sneakers registreren en zien waar en waarvan ze zijn gemaakt.

Fashionable vegan

Schoenenagentuur Phenomene werkt samen met de Spaanse fabrikant Xti voor de introductie van hun gelijknamige merk in Nederland. Tijdens de Sport Lifestyle Dag werden zowel de wintercollectie 2021-2022 (met levering voor korte termijn) als de zomercollectie 20202 gepresenteerd. Xti maakt mannen- en vrouwenschoenen met aandacht voor de internationale catwalktrends. Voor zomer 2022 betekent dat veel sneakers, touwzolen en gevlochten uppers. Ook actueel: de schoenen zijn Peta-approved vegan.

Van boots naar sneakers

Lumberjack is na vijf jaar afwezigheid terug. Het Belgische schoenenbedrijf Manexco introduceert het Italiaanse schoenenmerk voor zomer 2022 opnieuw in de Benelux en Frankrijk. Lumberjack begon met Timberland-achtige boots maar heeft de collectie inmiddels flink uitgebreid met sportieve en casual sneakers voor mannen, vrouwen en kinderen. Daar was tijdens de Sport Lifestyle Dag een groot aanbod in te zien.

Internationale allure

Méliné was al mondjesmaat verkrijgbaar in Nederland, maar winkeliers moesten altijd naar Italië om de collectie in te kopen. De drempel wordt wellicht een stuk lager nu het merk ook een Nederlandse agent heeft in de persoon van Ronald Tuyl van The Brand Club. Méliné staat voor ‘Italiaanse sneakers met een internationale uitstraling’ met opvallende print- en materiaalcombinaties. Want glitter en dierenprint op één schoen, waarom niet? Voor wie dat toch te heftig vindt, zijn er ook rustiger modellen in actuele zand- en pasteltinten.

Foto’s: Schoenvisie/Wilke Wittebrood