TOP

ING: Marktomstandigheden vragen uiterste van retail

Een overlevingsstrijd, zo noemt het Economisch Bureau van ING de marktomstandigheden in de retail. Voor het komende jaar hoeven retailers niet te rekenen op marktgroei.

In het rapport ‘Survival of the Fittest’ concludeert het Economisch Bureau van ING dat de detailhandel last heeft van een teruglopende koopkracht en een verminderd consumentenvertrouwen. Zowel dit jaar als volgend jaar hoeven winkeliers niet te rekenen op een groeiende markt. In veel deelsegmenten loopt de omzet zelfs terug.

Schoenenbranche
Dit jaar wordt voor de schoenenbranche nog wel een omzetgroei verwacht van 1,5 procent, voor 2012 heeft ING een daling van een half procent beraamd. Bij kledingretailers is het precies omgekeerd: dit jaar is er nog een omzetdaling van 1,5 procent, in 2012 zou er sprake kunnen zijn van een half procent omzetgroei.

Stijgende grondstofprijzen
Tegelijkertijd staan ook de marges onder druk door stijgende grondstofprijzen, hogere productiekosten in Azië en forse loonstijgingen in met name China. Doordat de koopkracht achteruit gaat en de consument kritischer wordt, is het moeilijk de stijgende kosten aan de consument door te berekenen in de strijd om marktaandeel en volume.

Ook de economische groei in China zorg voor margedruk: in 2010 stegen de lonen er met maar liefst 14 procent ten opzichte van 2009.

Leegstand
Een andere trend is dat tegenover de dalende omzetten een toename van het winkeloppervlak staat. Het gevolg is meer leegstand en er het aantal faillissementen in de non food-detailhandel zal waarschijnlijk niet dalen. En dan is er nog die andere uitdaging: de verschuiving van offline naar online verkoopkanalen.

Positief opvallen
Dirk Mulder van het ING Economisch Bureau zegt over deze vooruitzichten: “Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen.”