TOP

ING: Local heroes in de schoenen- en modebranche hebben de toekomst *

Schoenen- en modewinkeliers moeten volgens analisten van de ING de komende jaren rekening houden met een structurele terugloop van de markt. Maar in het rapport 'Fashion Victim' zegt de bank dat kleinere retailers met een specialisme, de local heroes, een plek in de markt kunnen veroveren. 
De ING schetst in haar sectorvisie een bekend beeld: de economie trekt aan, consumenten besteden meer geld, maar niet aan mode. Kleding- en schoenenwinkels zagen hun omzetcijfers ook in de eerste helft van 2015 teruglopen met respectievelijk 1,2 procent en 6,2 procent.  

Volgens de analisten van ING liggen er kansen voor kleinere schoenen- en modewinkels die duidelijke, strategische keuzes maken. ‘Local heroes’ die zich specialiseren in een regio of een bepaald segment en die met ondernemerschap, kennis en persoonlijke interactie klanten voor zich weten te winnen. Dirk Mulder, ING sectormanager Food & Retail ING: “Tussen de grote internationale partijen en de kleinere specialisten wordt de markt krap. Vooral middelgrote ketens staan voor strategische keuzes; doorgroeien in het fast fashion model of inkrimpen en specialiseren.”

Snel op de markt inspelen

Tegelijkertijd zegt de ING dat het belangrijk is om te beseffen dat de strijd ook steeds vaker achter de schermen wordt gestreden. De inrichting van organisaties en supply chains is van grote invloed op het succes in de winkel. Kennis en flexibiliteit lijken daarbij doorslaggevend. De huidige markt vraagt om partijen die de markt slim doorzien en daarop snel, efficiënt en effectief kunnen inspelen.

Verbetering in 2015 en 2016

ING Economisch Bureau verwacht overigens wel verbetering in de tweede helft van het jaar: de omzet voor geheel 2015 wordt voor winkels in kleding geraamd op +1% ten opzichte van 2014. Voor winkels in schoenen wordt echter uitgegaan van een daling (-1%). De vooruitzichten voor 2016 zijn wat beter met een lichte groei van 1,5% voor zowel kleding als schoenen.

Oorzaak: vergrijzing

Het totale bedrijfsresultaat van kleding- en schoenenwinkels kromp tussen 2009 en 2013 van 413 miljoen euro naar 226 miljoen euro. Het aantal winkels daalde van de piek in 2011 tot begin 2015 met 10 procent. Tussen 2007 en 2014 verloren modewinkels naar schatting 1,8 miljard euro aan omzet. 

Vergrijzing speelt een grote rol. Een gemiddeld gezin zonder kinderen met een hoofdkostwinner die jonger is dan 65 jaar geeft jaarlijks 1867 euro uit aan kleding en schoenen. Wanneer de kostwinner ouder is dan 65 daalt dit bedrag naar 1317 euro. Grosso modo zijn alle consumenten sinds de crisis gaan bezuinigen op mode: uit onderzoek van GfK eerder dit jaar bleek dat 40 procent van de ondervraagden in 2014 minder geld uitgaf aan schoenen en kleding dan in 2013. Dit jaar verwachten consumenten hetzelfde of nog minder uit te geven.

Webwinkels halen omzet weg uit winkelstraat

De bank stelt dat de schoenen- en modebranche in een ander klimaat terecht is gekomen. Een klimaat waarbij er minder omzet te verdelen is, waarin prijzen onder druk staan, marges dalen en waarin (nog) harder gestreden moet worden om de klant. De strijd om de klant is sterk, vooral het toenemend aantal webwinkels trekt omzet weg uit de winkelstraat. 

Het succes van het online kanaal is te danken aan een steeds sterker en professioneler aanbod en de opkomst van internationaal opererende webshops als Asos en Alibaba.Tegelijkertijd hebben veel fysieke winkels het zwaar; leegstand neemt toe, passantenstromen af. ING Economisch Bureau verwacht daarom dat de opmars van online fashion doorgaat. Voor schoenen is de forecast betreffende het marktaandeel (in omzet) verhoogd tot 40% in 2025 (was 35%). Voor kleding gaat ING uit van een toekomstig aandeel van 30%.



Interesse in het hele rapport van de ING? Lees het hier.