TOP

ING: ‘Kleding- en schoenenwinkels blijven het moeilijk houden’ *

De omzet in de detailhandel groeit dit jaar met 1,6 procent, maar kleding- en schoenenwinkels blijven het moeilijk houden. Webshops profiteren wel van hogere bestedingen. Dat meldt de ING in een rapport.
Economen van de ING schrijven in hun vooruitzicht op de detailhandel dat de door het kabinet aangekondigde lastenverlichting de consumptie bevordert, maar dat mode- en schoenenwinkels niet mee profiteren. Die blijven het volgens de bank ook volgend jaar moeilijk houden.
Niet gelijk verdeeld
In de eerste helft van 2015 groeide de omzet van de detailhandel met één procent. Die groei is volgens de economen van de ING niet gelijk verdeeld. Foodspeciaalzaken, consumentenelektronica, kleding en schoenen en doe-het-zelfzaken schrijven rode cijfers. Webwinkels, supermarkten, winkels in persoonlijke verzorging en woningwinkels zagen wel hun omzet stijgen:
ING vooruizicht detailhandel 2015 illustratie 1 
De ING verwacht dat breed herstel vooralsnog uitblijft. Een deel van de winkeliers heeft het zwaar en de concurrentie is in vooral de modesector alleen maar toegenomen. In het eerste kwartaal van 2015 waren, volgens het CBS, kleding- en schoenenwinkels de oorzaak van de helft van alle faillissementen in de detailhandel.
Grote concurrentie
Door de grote concurrentie, zijn de prijzen in de modesector fors onder druk komen te staan, zegt ING. Volgens de bank daalden de prijzen in winkels in kleding met gemiddeld 2,3 procent in het eerste half jaar van 2015 en met een kleine 3 procent in winkels in schoenen. 
Kledingwinkels compenseren dit nog enigszins met een hoger volume. In de schoenenbranche is ook hier echter sprake van een daling, schoenenwinkels hebben het zwaar. ING verwacht dat volgend jaar pas de omzet van schoenenwinkels zich iets herstelt.
Meer lucht in 2016
De ING verwacht ‘iets meer lucht’ volgend jaar voor de gehele retail en voorspelt een omzetgroei van 1,9 procent in 2016. Dat komt mede doordat het kabinet volgend jaar een forse lastenverlichting wil doorvoeren. Eind 2016 zou de detailhandel als geheel dan weer redelijk dicht bij het omzetniveau van 2007 terugkeren. 
De kledingbranche deelt niet in die vreugde, is in het rapport te lezen. De ING constateert dat dat de consument nu het economisch beter heeft, kritisch blijft op zijn uitgaven. Ondanks de stijging in koopkracht hebben non-food winkels, waar kleding onder valt, moeite hun plek op het boodschappenlijstje te heroveren. 
ING vooruizicht detailhandel 2015 illustratie 2 
In de eerste helft van 2015 steeg de omzet met 1,2 procent. ING verwacht dat de omzet licht oploopt tot 1,5 procent over geheel 2015. ‘Winkels in non-food moeten het vooralsnog dus niet heb- ben van een snelle terugkeer van de groei’, melden de economen in het rapport. ‘Retailers dienen meer dan ooit toegevoegde waarde te bieden met producten die consumenten positief verrassen in winkels die boven de middelmaat uitstijgen.’