TOP

ING: ‘Coronacrisis treft mode- en schoenenwinkels het hardst’

De Nederlandse detailhandel heeft in het eerste halfjaar van 2020 geplust, ondanks covid-19 (en in sommige gevallen juist dankzij). Maar de crisis kent naast winnaars ook verliezers. Mode- en schoenenretailers zijn het hardst geraakt, meldt het ING Economisch Bureau.

De gevolgen van de coronacrisis worden in de diverse branches op verschillende manieren ervaren. Mede dankzij de coronacrisis groeit de totale omzet in de detailhandel in 2020 met circa vier procent, een plus van 4,5 miljard euro. Aan deze groei dragen de pure webwinkels bijna 3 miljard euro bij en de supermarkten 2,5 miljard euro. Zij profiteerden het meest van de lockdown in het voorjaar. De non-foodsector krimpt per saldo met ruim 1 miljard euro. Binnen dit segment zitten naast de goed presterende doe-het-zelfzaken, tuincentra en elektronica- en speelgoedwinkels ook de grote verliezers: de mode- en schoenenwinkels.

Forse omzetdalingen voor mode en schoenen

De modeverkoop kende in het eerste halfjaar forse omzetdalingen. Volgens het CBS bedroeg de omzetdaling in het eerste kwartaal circa vijftien procent. In april en mei liep dit bij schoenen op tot gemiddeld dertig procent en bij kleding tot veertig procent. De ontwikkeling van ING-data over pinbetalingen laat een vergelijkbaar beeld zien, waarbij in juni de omzetkrimp beperkt bleef tot acht procent. De verliezen zullen de komende maanden echter nauwelijks kunnen worden ingehaald. De kortingen voor oude collecties lopen hoog op om plaats te maken voor de nieuwe collecties.

Verschuiving naar online

Voor veel non-food winkels bleek tijdens de lockdown dat het groeipotentieel vooral in het onlinekanaal zit. Vooral in het segment mode en schoenen heeft een grote verschuiving plaatsgevonden naar online aankopen, via platforms of de eigen webwinkel. De winst bij e-commerce kon het verlies in de fysieke winkel echter bij lange na niet goedmaken.

Hand op de knip

Voor de tweede helft van 2020 en zeker voor 2021 is het totaalbeeld voor non-food somber. De omzetgroei blijft vanwege dalende consumentenuitgaven beperkt tot één procent. Dit stelt het ING Economisch Bureau in het Vooruitzicht detailhandel. Door oplopende werkloosheid en een laag consumentenvertrouwen vallen de consumentenbestedingen terug. Ook als er geen nieuwe (landelijke) lockdowns komen, hebben webshops wederom de beste papieren in handen. 

Versnelde sanering

Als de anderhalvemeter-maatregelen de komende maanden blijven gelden en het consumentenvertrouwen laag blijft, zal naar verwachting een versnelling van de sanering van het aantal retailzaken plaatsvinden, meldt het ING Economisch Bureau verder. “De kans is groot dat er eind 2021 evenveel webshops zijn als fysieke non-food winkels.”

Beeld: Pixabay/CC0