TOP

Inflatie, rem of run op Black Friday?

Nog een kleine maand tot Black Friday: het koopjesfestijn valt dit jaar op vrijdag 25 november. Remt de inflatie de hoge kortingen? Of wordt er, nu consumenten steeds meer op de centen moeten letten, juist meer gestunt dan ooit?

Foto: Ashkan Forouzani via Unsplash

Hebben consumenten en winkeliers net zo’n zin in Black Friday als voorgaande jaren? Nee, schrijft Nu.nl op basis van een rondvraag die brancheorganisatie Inretail op verzoek van het nieuwskanaal onder hun leden deed. De uitkomsten van een onderzoek door Zendesk laten echter het tegenovergestelde zien.

Minder hoge kortingen

Retailers zijn minder geneigd om hoge kortingen te geven, blijkt uit de peiling van Inretail, omdat afgelopen jaren aansluitend op Black Friday de uitverkoop al startte. Het is beter voor het rendement als de sale later begint. Daar komt bij dat er al langer een tegenbeweging gaande is op het ‘kopen, kopen, kopen’-festijn. Merken en winkeliers grijpen het moment aan om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor maatschappelijke doelen, onder de noemer Green Friday of Give Back Friday. Dille & Kamille en Xandres kondigden al aan de (web)winkels als protest zelfs helemaal te sluiten.

Niet alleen de branche, ook de consument is volgens Inretail anders over het koopjesfestijn gaan denken. Dat komt mede door de hoge inflatie. “Daar is ook Black Friday door geïnfecteerd”, zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis tegen Nu.nl. “Andere zaken zijn belangrijk, de energierekening moet ook betaald worden.” Hoge kortingen lijken volgens de retailorganisatie geen lokkertjes. “Veel consumenten maken ook andere, duurzamere keuzes.”

Reden om te shoppen

Echter, uit onderzoek van Zendesk, specialist in digitale klantenservices, blijkt dat bijna 70 procent van de Nederlanders wel van plan is te gaan shoppen op Black Friday. Voor meer dan 80 procent zijn de gestegen kosten van levensonderhoud juist een reden om dat te doen. De 11 procent die er niet aan meedoet, zegt er geen geld voor te hebben, maar voert ook aan dat retailers doorlopend aanbiedingen hebben.

Anders dan in de andere onderzochte landen (Duitsland, Engeland, Frankrijk) winkelt meer dan de helft van de Nederlandse respondenten tijdens Black Friday zowel online als in fysieke winkels. Bijna 40 procent geeft aan alleen online te winkelen. Het onderzoek werd vorige maand uitgevoerd en er namen 1200 mensen aan deel, waarvan 300 uit Nederland.