TOP

In Store of the Future test de retailer de nieuwste technologieën *

Dat technologie het winkelen verandert, is de retailer inmiddels wel duidelijk. Maar hoe? En welke technologieën blijven? De antwoorden daarop moet de Store of the Future in Den Haag het komend jaar gaan geven.

Store of the Future, geopend op 23 juni in winkelcentrum New Babylon in Den Haag, zit midden tussen gewone winkels. Deze ‘winkel’ lijkt in niets op wat de gemiddelde bezoeker van een winkelcentrum kent. Store of the Future is ook geen traditionele winkel, maar een innovatief laboratorium waar bezoekers kunnen ontdekken en testen hoe de fysieke winkelomgeving eruit kan gaan zien. “En of een bepaalde technologie voor de winkelier een investering waard is”, zegt John Terra, Research Retail Director van Q&A Research & Consultancy, een van de kartrekkers van dit project.

 

Videochat

 

Op de 350 vierkante meter grote winkelvloer zijn – vergelijkbaar met een shop-in-shop – hoekjes ingericht voor merken als Brandkids, Hema, Rivièra Maison, FonQ, La Place, Perry en vanHaren. Zij testen hier innovaties op consumenten die op de nieuwe manier kunnen winkelen. Dat kan op allerlei manieren: geholpen worden door een medewerker via videochat zoals bij tweedehands Apple-winkel Leapp, make-up van de Hema beautylijn uitproberen via een tablet in het productdisplay. Of met je smartphone een broek of shirt aanklikken op een poster of paspop en deze afrekenen via de techniek van Iretail Solutions.

 

Store of the Future is het eerste retail innovatie lab, een intiatief van de gemeente Den Haag en Q&A Research & Consultancy. “Het is een van de pijlers van het Haagse project smart retailing”, legt Terra uit. “Het is een speeltuin waarin meer dan zestig retailers, merken uit allerlei branches samenwerken met vastgoedpartijen, technologiebedrijven, financiële instellingen en toeleveranciers.” 

 

Interactieve passpiegels

 

Doel van de store is laten zien en tegelijkertijd onderzoeken hoe winkelen door middel van technologie in de toekomst leuker en makkelijker kan worden. Momenteel staan er vijftien merken, deze set verandert gedurende het jaar. Zo wordt er voor onder meer Van Gils, Chasin’ en C&A te zijner tijd een slim hoekje ingericht. Ook de variatie in technologieën verandert, zegt Terra. “Het is er nu nog niet, maar we gaan ook beacons en interactieve passpiegels hier testen. Uiteindelijk willen we over een jaar weten wat wel en niet werkt.”

 

Voor de aanwezige retailers is het belangrijk te kunnen zien hoe consumenten op nieuwe retail technologieën reageren, zegt Terra. Want bovenal moet de ‘speeltuin’ antwoord geven op de vraag hoe de fysieke winkels en pure players in de toekomst hun klant het best kunnen bedienen. “vanHaren bijvoorbeeld heeft hier een schap met slechts één exemplaar per model. Hiermee testen we of je de consument ook zonder voorraad je product kunt verkopen, door het online te laten bestellen nadat ze het hebben gezien en gevoeld. Dat is vooral interessant voor winkels die bijvoorbeeld op een locatie zitten waar weinig traffic is.” 

 

Fysieke omgeving

 

Naast fysieke retailers, is de Store of the Future ook een proeftuin voor webwinkels zoals Brandkids en T-shirt merk Eks’kwizit, omdat zij willen weten of fysieke aanwezigheid voordelen oplevert. Want ook op dat punt vindt er weer een verschuiving plaats bij de consument, blijkt uit het onderzoek dat aan de winkel van de toekomst vooraf ging. Hiervoor werden 600 jongeren gevraagd een opstel te schrijven over hoe die winkel eruit moest zien. Verrassend genoeg gaf 69 procent van deze ‘millenials’ aan dat zij in de toekomst graag shoppen in een fysieke omgeving. En ze gaven aan dat de toekomstige winkel een plek moet zijn waar je producten kunt uitproberen. 

 

Dat bevestigt ook Erik Bakker, oprichter van het smart communicatieplatform voor winkelcentra XXess360. “De consument wil niet alleen meer shoppen bij grote global players zoals Amazon, ze willen ook lokaal spannend en leuk kunnen winkelen. Winkelcentra en -straten moeten daarop inspelen met belevingen. Samenwerken met een tuincentrum bijvoorbeeld dat het winkelcentrum mooi beplant, door in thema’s te werken die je koppelt aan vijf goede aanbiedingen in een eigen app waarmee je je klant naar je winkel trekt.”

 

Store of the Future is open tot 1 augustus 2016. Er is een speciale app gelanceerd waar alle informatie over het retaillab is te vinden.