TOP

In & out: Jan Agelink over de wintertrends 2021-2022

Komend inkoopseizoen verwachten we door covid-19 opnieuw minder beurzen te kunnen bezoeken. Gelukkig konden we op donderdag 12 november alvast virtueel inspiratie opdoen voor winter 2021-2022, tijdens de lezing van Jan Agelink voor onze digitale Trenddag.

De mode-industrie kwam in de eerste weken van de coronacrisis piepend en krakend tot stilstand. “Een geforceerde pauze”, zegt Jan Agelink (Buro Jantrendman). Dat was volgens hem niet alleen maar negatief. “We wisten al dat we de planeet aan het overvragen waren, maar konden de rem niet vinden. Corona heeft ervoor gezorgd dat alles even stilstond.” Dat bood ruimte om na te denken over hoe nu verder, ziet hij. We bleven thuis en richten de blik naar binnen (introversie), terwijl ondertussen de behoefte aan sociaal contact groeide (extraversie). De titel van zijn presentatie, In & Out, verwijst naar dit spanningsveld.

Roer moet om

De mode-industrie is inmiddels doordrongen van het feit dat het anders moet, ziet Agelink. Modeontwerpers pleiten onder leiding van Dries Noten tot een ‘reset’ van het huidige systeem en een nieuwe en realistischere modekalender. De aandacht voor lokale productie neemt toe, door H&M omarmd in de nieuwe retailformule ‘Mitte Garten’ in Berlijn. Hier zijn naast de eigen collecties ook producten van lokale spelers te koop. Merken denken ook na over het hergebruik van materialen. Zo heeft Prada aangekondigd in 2021 al het nieuwe nylon te vervangen voor econyl, dat gemaakt is van gerecycled nylon én zelf eenvoudig te recyclen is. Warenhuis Selfridges wil in 2050 klimaatneutraal zijn en zet dat doel kracht bij met de campagne ‘Let’s change the way we shop’. Agelink constateert ook een hang naar de natuur, bijvoorbeeld door levende systemen naar de stad te halen. Zo opent Ikea in het centrum van Wenen een zeven verdiepingen tellend filiaal met meer dan honderd bomen op het dak en de balkons.

Virtuele modeweken

Een tweede ontwikkeling is dat er door de coronacrisis meer aandacht is gekomen voor ‘echte’ mensen. In plaats van glamoureuze modellen staan er nu zorgmedewerkers op de covers van Vanity Fair en Vogue. Kleding heeft er een functie bijgekregen; de drager beschermen tegen het virus. En nu we allemaal binnen moeten blijven, gebeurt er veel meer digitaal en blijken er meer mogelijkheden dan ooit. Van virtuele modeweken tot webshops waar je via een persoonlijke avatar kunt kijken hoe een kledingstuk staat of samen met vrienden kunt shoppen.

Agelink vertaalt deze ontwikkelingen naar vier trendthema’s in footwear voor winter 2020-2021. Van elk thema lichten we een aantal highlights uit. Wil je volledige lezing terugzien? In & Out is terug te kijken via een persoonlijke replay link, die je hier kunt bestellen.

The Big Wide Open: invloeden uit de natuur, licht en met een outdoorgevoel

  • Sloungewear: schoenen voor binnen, waarmee je ook even naar de stad kunt
  • Grove breisels, van sjaals en tassen tot sokken en beenwarmers
  • Schoenen met stoffen uppers, bijvoorbeeld van wol of vilt
  • Hi-tech bergschoenen
  • Gewatteerde tassen en schoenen
  • Gevlochten materialen en franjes
  • Western-invloeden, op een minimalistische manier

Colour Craft Collage: knip- en plakgevoel, focus op hergebruik, streetstyle

  • Patchwork; breisels als een lappendeken op de upper
  • Materiaalmix van leer, suède en corduroy
  • Speelse, gedraaide vetersluitingen
  • Letters en/of logo’s als print
  • Witte laarzen met grove profielzolen
  • Lakleer en andere gecoate, zeilachtige materialen
  • Rubberlaarzen voor dagelijks gebruik
  • Schoenen en tassen van afgedankte schoenen en tassen

History Redefined: apocalyptisch gevoel, zwart-op-zwart, modern dark gothic

  • Bikerboots
  • Zwartleren overknee laarzen met dikke profielzool
  • Bikers met een romantische touch, met bloemen of kant
  • Studs en kettingen op uppers
  • Kant en macramé
  • Fluweel en jacquards

Nxt Horizon: virtuele inspiratie en prints, iriserende en transparante materialen

  • Olieachtige, holografische en metallic effecten op uppers
  • Futuristische, sci-fi uitstraling
  • Transparante materialen
  • Softe fluorkleuren met goud of koper
  • Schoenen met sieraden, zoals gouden kettingen
  • Zwart-wit gecombineerd met neon

Meer lezen en zien? Houd dan Schoenvisie #1 van 29 januari 2021 en Schoenvisie #2 van 19 februari 2021 in de gaten, met uitgebreide trendspecials van Jan Agelink voor winter 2021-2022. Schoenvisie ook ontvangen? Kijk hier voor alle mogelijkheden.

Beeld: Buro Jantrendman