TOP

“In de toekomst gaan we minder produceren en consumeren” *

Op donderdag 4 juni 2015 vond bij Slem in Waalwijk de conferentie Future of Footwear Business plaats. De eerste spreker Flor Depla, ceo van Intens41 Agencies, had slecht nieuws: “In de toekomst kopen consumenten nog maar één paar schoenen per jaar”.

De eerste presentatie tijdens de conferentie Future of Footwear Business van de Belgische schoenenagent Flor Depla was getiteld: “The connection – meaning economy. The new enterprise model.”

Verschillende vragen over de toekomst van het ondernemerschap stonden centraal in de presentatie van Depla. Waar komen we als  ondernemers vandaan en waar we gaan we in de toekomst naar toe? Welke stappen moeten we nemen om de democratisering van het productieproces te realiseren in een nieuwe globale economie, maar die op een kleinere schaal zal plaatsvinden? Omdat te bewerkstelligen moet de plaats van de fabriek, de ontwerper, de winkel/ verkoop en de politiek worden gedefinieerd. Met als uitgangspunt de toegevoegde waarde voor de mens, zowel fysiek als mentaal, en met aandacht voor het milieu.

Lidewij Edelkoort 

Haar verhaal had enkele overeenkomsten met het Anti_Fashion-manifest van trend forecaster Lidewij Edelkoort. Ook Depla sprak over de goedkope massaproductie, waardoor hogere winsten worden behaald en het misbruik van marketing in de mode-industrie. “E-commerce is bedoeld voor de retailers en e-tailers, en dus niet voor de merken zelf”, zei Depla.

Ze vervolgde: “Ambachtelijk werk wordt in de toekomst opnieuw belangrijk. Ook wordt het weer mogelijk om unieke producten lokaal te produceren.

Robots

Hoewel in het jaar 2030 zo’n 2 miljard mensen hun baan zullen verliezen, omdat ze worden vervangen door robots, heeft de mens, volgens de ceo van Intens41, twee wapens: empathie en creativiteit.

Depla: “Creër nieuw ondernemerschap door sociale waarde toe te voegen.“ Volgens haar doen ondernemers dat door ‘out of the box’ te denken. Met als doel innovatie en een nieuw gevoel van voldoening bereiken door middel van:
– acceptatie
– participatie
– authenticiteit
– geleide vrijheid
– sociale impact

Productie

Voor de fabriek van de toekomst noemde ze een aantal essentiële punten:

1. investeer in productiecapaciteit: dat geeft hoge toegevoegde waarde:

2. authenticiteit + toegevoegde waarde  +   footprint    

3. betrek werknemers bij het bedrijf, want dat geeft ze meer voldoening in hun werk

4. flexibiliteit

5. moedig ondernemerschap en creativiteit aan

6. werk samen om vaardigheden en kennis te delen

7. maak gebruik van slimme automatisering etc.

Consumenten

Volgens Depla willen werknemers willen zich thuis voelen op hun werk en zullen steeds meer vorm geven aan hun eigen levens. In de toekomst zullen mensen minder uren werken, maar meer dingen zelf gaan maken met behulp van 3D-printers.

“Er zal in de toekomst minder worden geproduceerd, maar producten zullen wel duurder worden. Consumenten zullen slechts één paar schoenen per jaar in plaats van meerdere paren kopen,” stelde Depla aan het eind van haar presentatie.