TOP

In 15 stappen naar ‘je winkel als merk’

Er wordt vaak gezegd dat je je winkel moet zien als merk. Echter groei en succes kunnen een merk en dus je winkel in gevaar brengen. Wat doe je wel - en wat doe je niet - voor je winkel als merk?

1 Doe waar je goed in bent en richt je op je kernkwaliteiten. Door je in- en verkoopstrategieën te optimaliseren sleutel je niet aan je merkenpakket, en dus niet aan je succesformule, maar kun je wel ‘winst’ boeken.

2 Raak niet verblind door je eigen succes. Blijf bij je leest als het gaat om assortiments- en andere vernieuwingen in je winkel.

3 Strooi je logo niet in het rond op willekeurig welk event en laat je niet verleiden tot vreemde merchandising of zogenaamd unieke sponsorships. Het mag misschien goed werken voor de kortetermijnomzet. Vervreemding van de doelgroep leidt op den duur altijd tot gezichts- en omzetverlies.

4 Vraag het de klant die je wilt bereiken (bepaalde klanten hoef je het dus niet te vragen). Laat hen meedenken over het assortiment. Laat klanten nieuwe artikelen testen en stel daarmee de klant centraal.

5 Zijn er dan geen grenzen? Jawel, maar die ontdek je pas als je er af en toe overheen gaat. Als je leert van je fouten zullen ze bijdragen aan het toekomstig succes.

6 Moet er ergens gesneden worden? Kiep dan alles wat niet bij je kern hoort uit het assortiment, maar richt je op waar het succes ooit is begonnen.

7 Een duidelijk verhaal gaat gemakkelijker van mond-tot-mond. Klopt het plaatje bij het verhaal dan hoef je minder te besteden aan reclame. Je winkel ademt wat hij moet zijn.

8 Zet social media in om je winkel gezicht te geven. Een winkel met ‘personality’ is als merk geloofwaardiger.

9 Een goed verhaal goed voor de lange termijn. Je houdt mensen niet makkelijk meer voor de gek in deze tijd van social media.

10 Creëer via social media trouwe volgers die je vervolgens inschakelt bij het fijnslijpen van je merkenpakket (nadat je natuurlijk zelf al een selectie van bestsellers hebt gemaakt via je verkoopcijfers).

11 Via twitter kun je aan nieuwe labels voor je winkel komen en waarschijnlijk kom je ook in contact met vrienden van klanten.

12 Geef via youtube een kijkje in de keuken van je inkoop. Voor je klanten is meekijken over je schouder (op de vakbeurzen en in showrooms) natuurlijk fantastisch.

13 Groei moet bewust gekozen zijn als je als bedrijf op de lange termijn succesvol wilt blijven. Je moet je dus afvragen of je wel wilt groeien als je hiermee tornt aan je unieke formule. En vervolgens kiezen voor de juiste strategie om die groei te realiseren….

14 Het ligt al te voor de hand om groei en omzet te realiseren door hypende of goedkopere labels binnen te halen. Maar realiseer je dat je daarmee sleutelt aan je winkel als merk. Past de uitstraling van die ‘snelle’ labels namelijk wel bij je winkel?

15 Check en dubbelcheck: Je winkel als merk moet een consistent plaatje zijn. In alles moeten je klanten, maar ook je leveranciers je herkennen: van pui tot verpakking en van persoonlijke service tot virtueel imago.

 

Dit 15-stappenplan is gebaseerd op de ervaringen van Martijn Arets tijdens zijn Brand Expedition (reportage in De Pers, 28 maart 2011). Martijn Arets legde tijdens zijn merk-expeditie 13000 km af om 20 brands te bezoeken en te leren van hun verhaal.