TOP

‘Ik had nooit verwacht dat ik binnen een week een winkel zou overnemen’ [interview]

Na twintig jaar financiële functies besloot Monique Wolters het roer om te gooien: in het voorjaar van 2017 werd ze de nieuwe eigenaar van de exclusieve schoenenwinkel Fou de Foot in Bussum.

Wat ondernemer Monique Wolters absoluut niet wilde: over twintig jaar terugkijken op haar carrière en spijt krijgen dat ze haar droom – voor zichzelf beginnen – niet zou hebben nagejaagd. Daarom besloot ze op 1 april 2017, na twintig jaar financiële functies te hebben vervuld, de exclusieve vrouwenschoenenzaak Fou de Foot in Bussum over te nemen. “Ik heb altijd veel plezier in mijn werk gehad”, vertelt ze. “Maar de laatste jaren begon het toch te kriebelen. Ik wist dat als ik een andere richting op wilde, dat nu moest doen.”

Beslissend telefoontje

Wolters is altijd al bezig geweest met mode. Lachend: “Zet me in een mooie winkel en ik ben helemaal op mijn plek.” Het plan is om in haar woonplaats Bussum een eigen zaak op te zetten of over te nemen. Wolters bevindt zich nog in de oriëntatiefase, als ze in januari 2017 een telefoontje krijgt: Francis Cooijmans, de eigenaar van Fou de Foot, stopt ermee. “Francis wilde haar vroegere baan als zelfstandig marketeer weer oppakken, maar dat viel niet te combineren met een eigen zaak. Ik was al klant bij Fou de Foot en erg enthousiast over de winkel en de collectie. Het zou zonde zijn als zoiets ter ziele zou gaan.”

Vlucht naar Milaan

Daarna gaat het snel. In februari vinden de eerste gesprekken plaats. Wolters: “Vervolgens moest ik binnen een week beslissen. Fou de Foot zou eigenlijk per 1 maart sluiten, er was niets nieuws meer ingekocht. Een paar dagen na de kennismaking zat ik al in het vliegtuig naar Milaan om de zomercollectie alsnog rond te krijgen en de inkoop voor herfst-winter 2017-2018 te doen.” Sinds 1 april 2017 is ze officieel de nieuwe eigenaar. “De vaste klanten waren hartstikke blij dat de winkel bleef bestaan.”

Overleven door keuzes

Wolters heeft op dat moment nog geen ervaring in de schoenenbranche. “Mijn indruk is dat de laatste jaren niet makkelijk zijn geweest, onder meer vanwege de toenemende concurrentie uit de sport- en modebranche.” Is het dan wel zo verstandig om zelf een schoenenwinkel over te nemen? “Retailers die willen overleven, zullen duidelijke keuzes moeten maken. Dat heeft Fou de Foot naar mijn mening goed gedaan; sinds de oprichting in 2008 ligt de focus op exclusieve schoenen, tassen en accessoires voor vrouwen. Merken die je in Bussum en omgeving niet zo snel ergens anders zult vinden. Sommige klanten komen speciaal voor een bepaald merk binnen. Chie Mihara is zo’n publiekstrekker. En dankzij onze webshop bedienen we niet alleen mensen uit de buurt, maar krijgen we ook regelmatig bestellingen uit het buitenland.”

Eigen stempel vinden

Wolters wil niet te veel aan het concept van Fou de Foot veranderen. “Dat staat als een huis. De winkel onderscheidt zich door de stoere en tijdloze uitstraling en staat bekend om het persoonlijke advies en de uitstekende service.” Wel onderzoekt ze hoe ze binnen die kaders haar eigen stempel op de winkel kan drukken. “Ik heb net een nieuw merk toegevoegd, het Italiaanse Pollini, dat in Nederland slechts in twintig winkels verkrijgbaar is. Ook heb ik bepaalde ideeën over de inkoop en het gespreid uitleveren van de orders, die ik het komende seizoen in praktijk wil brengen. De vraag is of we nog wel moeten willen dat een retailer zijn volledige collectie een halfjaar van tevoren inkoopt.” Uitspraken over de toekomst doet ze op het moment van schrijven liever nog niet. “Eerst wil ik me een goed beeld vormen van het totale plaatje. Alles is nog zo nieuw – ik had nooit verwacht dat ik binnen een week een winkel over zou nemen!”


Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Nieuw Gezicht’ in Schoenvisie 7-2017 (8 september 2017).

Foto’s: Daphne van Groeningen