TOP

Qurc bewijst dat je voor hippe sneakers geen leer nodig hebt

Vegan schoenenmerken kampen volgens ondernemers Farbod Sattarian en Thomas Bruinsma nog altijd met een geitenwollensokkenimago. Zeker binnen het luxesegment, waar veganisme ‘niet cool’ is. Die consument willen ze overtuigen met hun label Qurc Amsterdam, dat staat voor hippe sneakers van – de naam zegt het al - kurk. Online, en sinds 2 oktober ook met een eigen winkel.

Foto: Qurc Amsterdam

Schoenen van leer? Misschien duurt het een jaar, misschien tien, maar er komt een tijd dat die echt niet meer kunnen. Daarvan zijn ondernemers Farbod Sattarian (25, links op de foto) en Thomas Bruinsma (25) overtuigd. Temeer omdat je zónder net zulke mooie kwaliteitsschoenen kunt maken, stellen ze. Dat willen ze bewijzen met hun in december 2019 gelanceerde vegan sneakerlabel Qurc, dat afgelopen weekend zijn eerste fysieke winkel opende op de Spiegelstraat 1 in Amsterdam. “Veganisme kampt nog altijd met een geitenwollensokkenimago”, ziet Sattarian. “Het is niet stoer of cool. Wij geloven dat je mensen pas in vegan sneakers krijgt als die zich qua kwaliteit, stijl en uitstraling kunnen meten met de gevestigde orde.”

Qurc richt zich zodoende niet zozeer op duurzame modekopers, maar op consumenten die voor bekende luxemerken als Filling Pieces of Mason Garments kiezen. In dat segment is volgens de ondernemers nog veel te winnen. “Goed, er zijn de afgelopen jaren veel nieuwe spelers opgestaan en bekende partijen omarmen duurzaamheid meer en meer. Maar het gaat te langzaam.” Sattarian heeft rechten gestudeerd, Bruinsma heeft een achtergrond in hotelmanagement. Ze leren elkaar kennen tijdens een Traineeship Ondernemen, een incubatorprogramma voor start-ups. Een springplank voor ondernemerstalent als het ware; degenen die als beste uit de toelatingstest komen – waarvoor ze twee weken lang fysiek en mentaal worden afgebeuld – ontvangen een startkapitaal van 20.000 euro. De twee hebben direct een klik en mogen als een van de drie start-ups door met hun idee.

Land van de kurkbomen

Qurc valt op binnen het duurzame sneakeraanbod door het materiaal waarvan de schoenen zijn gemaakt: kurkleer, dat afkomstig is van de schors van kurkeiken. De bomen worden elke negen jaar van hun bast ‘gestript’. Positief bijeffect is dat ze daardoor drie tot vijf keer meer CO² opnemen. De schors wordt in water gekookt, zonder chemicaliën, en tot dunne vellen gesneden. Die worden versterkt met een katoenen voering. “Kurk heeft dezelfde eigenschappen als leer”, vertelt Sattarian. “Hoe langer je het draagt, hoe mooier het wordt. Daarnaast is het materiaal licht, weer- en waterbestendig en makkelijk in het onderhoud.”

‘Kurk heeft dezelfde eigenschappen als leer. Hoe langer je het draagt, hoe mooier het wordt’

Naast kurkleer kiest Qurc Amsterdam voor zolen van gerecycled rubber en een Oeko-Tex gecertificeerde microvezel voering. Sattarian: “Qurc is vanaf de start 100 procent vegan, tot de lijm en verfstoffen aan toe. Daarnaast zetten we met elke collectie – dit is de derde – nieuwe stappen op het gebied van duurzamer materiaalgebruik.” De collecties worden in Porto geproduceerd en de ruwe materialen binnen een straal van 50 kilometer rondom de fabriek ingekocht. “Onze fabrikant vindt het ontzettend leuk dat we met kurkleer werken”, vertelt Sattarian. “Portugal is het kurkland bij uitstek; 85 procent van alle bomen wereldwijd is hier te vinden. Toch zijn we hun enige klant die het materiaal gebruikt, gek toch? Het zal ermee te maken hebben dat kurk vooral met wijnflessen en prikborden geassocieerd wordt. Niet veel mensen weten dat je er ook schoenen van kunt maken.”

Iedereen van het leer af

De ondernemers gebruiken de eerste 20.000 euro voor de opstartkosten, de ontwikkeling van de prototypes, de productie van de eerste 150 paar en de eigen webshop. Van de opbrengst van de eerste batch, die ze snel kwijtraken in eigen kring, financieren ze de tweede productieronde van 350 paar. De eerste collectie bestaat uit een minimalistisch en uniseks model in vijf kleuren. Een relatief simpele schoen, om mensen eerst te laten wennen aan het materiaal. Sattarian: “Ons tweede en derde model worden meer uitgesproken.”

Hun inkoopprijzen zijn relatief hoog. Het kurkleer alleen is al zo’n anderhalf keer duurder dan kwaliteitsleer. Toch lukt het de ondernemers om hun sneakers voor 149 euro aan te bieden, door direct aan de consument te verkopen. “Dat doen we omdat onze schoenen voor iedereen toegankelijk en dus betaalbaar moeten zijn”, legt Sattarian uit. “Al staan we zeker open voor samenwerkingen met retailers die in ons product geloven (met een marge van 2,5 voor de winkelier, red.). Ondanks dat we daar zelf op inleveren.”

Qurc werkt sinds maart 2021 samen met modeagentuur Brandstof. Het merk is nu op zoek naar financiers om verder te groeien en heeft een aantal samenwerkingen in de planning om Qurc verder op de kaart te zetten. Sattarian: “We kunnen snel opschalen, onder meer doordat we zaken als logistiek en sales hebben uitbesteed. We willen eerst een gevestigde naam worden in Nederland en daarna de grens over. Met het doel om uiteindelijk iedereen van het leer af te krijgen.”

Dit interview is gepubliceerd in Schoenvisie 6, die is verschenen op 24 augustus 2021.


Neem nu een totaalabonnement op Schoenvisie

Ook de printedities van Schoenvisie ontvangen? Sluit dan nu een totaalabonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.