TOP

Identiteitsfraude bij webwinkels neemt toe

Webwinkels krijgen steeds meer te maken met identiteitsfraude, zegt Titus Werkman. De directeur bij incassobureau Lindorff geeft ondernemers vijf tips om fraude te voorkomen.

Uit cijfers van Thuiswinkel.org blijkt dat de schade van identiteitsfraude in webwinkels jaarlijks neerkomt op circa 85 miljoen euro. Titus Werkman, directeur van het incassobureau Lindorff zag het aantal fraudezaken het afgelopen jaar stijgen, meldt hij aan Adformatie. Volgens de directeur gaat het bij 48 procent van de zaken bij het bedrijf om identiteitsfraude. Daarbij worden gegevens gebruikt van een willekeurig slachtoffer, dat later de rekening en aanmaningen krijgt.

Vijf tips
Hoe kun je als ondernemer identiteitsfraude zo veel mogelijk proberen te voorkomen? De tips van incassobureau Lindorff:
Tip 1: Maak gebruik van een gedegen toetsing op klanten, dit kan bijvoorbeeld door het uitvoeren van een online credit check.
Tip 2: Blijf continu ontwikkelen op het gebied van fraudepreventie. Voeg bijvoorbeeld anti-fraude tools toe aan het bestellingsysteem.
Tip 3: Maak een lijst met fraudekenmerken.
Tip 4: Let goed op bij grote bestellingen of een vreemd e-mail adres.
Tip 5: Laat klanten bij twijfel en fraudegevoelige artikelen vooruit betalen of laat ze legitimeren en teken bij aflevering.