TOP

Iconische schoen: de regenlaars

Elke maand belicht Schoenvisie een schoen die het modebeeld bepaalt. Deze maand: de regenlaars, een praktische uitvinding die het schopte tot de London Fashion Week.

Bedoeld om voeten te beschermen tegen modder is de regenlaars een heus fashion item geworden. Er zijn gevoerde exemplaren, fel gekleurde, in slangenprint en te koop voor vijf of vijfhonderd euro.

Hoewel schoenen al eeuwen gedragen worden en regen er altijd geweest is, is de geschiedenis van de rubberen laars redelijk recent in vergelijking met veel andere schoensoorten. Arthur Wellesley, Hertog van Wellington, wiens achternaam gelijk verklaart waarom de Britten regenlaarzen wellies noemen, liet zijn persoonlijke schoenmaker in begin 19e eeuw een laars maken. Hij wilde een variant op de Hessian laars, die in die tijd veel door mannen gedragen werd, met name militairen. De ‘Wellie’ werd al snel populair onder de Britse aristocratie.

Droog en schoon 

Deze eerste laars was nog atijd van leer gemaakt. Halverwege de negentiende eeuw werden de eerste rubberen exemplaren gemaakt. Vooral boeren omarmden de schoen omdat hun voeten droog én schoon bleven. Ook in de Eerste en Tweede Wereldoorlog vonden regenlaarzen gretig aftrek. Soldaten in de loopgraven hadden zo in ieder geval droge voeten.

Tot vijftig jaar geleden kwamen regenlaarzen vooral in de kleuren mosgroen en marineblauw. Kwamen in de jaren tachtig vooral kinderlaarzen in allerlei kleuren, inmiddels hebben ook volwassen een enorme keuze. Het was supermodel Kate Moss die van de rubberen regenlaars een waar fashion item wist te maken. In 2005 droeg zij een paar Hunters onder een hotpants van jeans naar het Glastonbury festival en een trend was gezet. Het van oorsprong Schotse merk werd hierdoor immens populair en stond tijdens de London Fashion Week begin dit jaar in de spotlights. Creatief directeur Alasdhair Willis is dan ook de man van ontwerpster Stella McCartney.

Regenlaars-dans

Regenlaarzen worden overigens alleen in Engeland ‘wellies’ genoemd. Andere namen zijn ‘billy boots’, ‘gummies’ en ‘gumboots’. In Zuid-Afrika bedachten mijnwerkers een soort regenlaars-dans zodat ze al bewegend op de grond en met hun handen op de laarzen slaand met elkaar konden communiceren, omdat praten verboden was.

 

Niet alleen in Zuid-Afrika zijn ze creatief met regenlaarzen. In Groot-Brittannië bestaat de sport wellie wanging, waar de rubberen laars zo ver weg mogelijk moet worden gegooid.

Ophef prinses Kate 

Dit jaar zijn er tal van varianten op de regenlaars gemaakt en worden modellen verkocht als de bikerboots, knielaars met hak, paardrijlaarzen, wedges en enkellaarsjes. Met de Jimmy Choo Crocodile print Wellington boot die bijna 400 euro kostte, werd de trend gezet voor designer regenlaarzen. Elk merk heeft wel een exemplaar in de collectie, zoals Miu Miu (690 euro), Burberry (385 euro) en Le Chameau (400 euro).

In dit laatste merk wordt de Britse prinses Kate Middleton met regelmaat gespot. Twee jaar geleden zorgde ze voor enige ophef door zulke dure laarzen te dragen. Maar fashion-lovers snoerden critici de mond toen zij wisten te achterhalen dat de rest van haar outfit gewoon bij Zara vandaan kwam.