TOP

Hooijer Groep werkt samen met Jan Jansen voor herlancering label

Jan Jansen keert voor zomer 2022 terug naar de winkels. De Hooijer Groep slaat de handen ineen met een van Nederlands bekendste schoenontwerpers voor de herlancering van zijn gelijknamige merk.

De Hooijer Groep heeft de merkrechten van het label Jan Jansen gekocht en brengt het merk voor zomer 2022 naar de winkels terug. De deal is gisteren (25 maart 2021) getekend, zegt eigenaar Hilko Hooijer. “De inkt is net droog.” Jan Jansen blijft nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe collecties. Binnen de samenwerking zal hij het designteam van Hooijer van creatieve input voorzien voor toegankelijke schoenen met een ‘Jan Jansen-touch’. De Hooijer Groep heeft de beslissende stem over de uiteindelijke collecties en neemt de productie, marketing en verkoop op zich. De plannen krijgen de komende maanden verder vorm.

Sterk merk, sterke partner

Het mes snijdt aan twee kanten: de Hooijer Groep was op zoek naar een sterk merk om aan het portfolio toe te voegen, Jansen zocht een goede partij om zijn label terug op de markt te brengen. De bekende schoenontwerper was voornemens zijn merk na het faillissement van zijn vroegere partner Ardenberg zelf opnieuw op te bouwen, maar het wegvallen van zijn vaste fabrikant in Portugal en de coronacrisis trokken een zware wissel op die plannen.

‘Jan Jansen is een naam wereldwijd tot de verbeelding spreekt’

Warm bad

“Voor mij is deze samenwerking een luxe”, zegt Jansen in gesprek met Schoenvisie. “Om de verantwoording over te kunnen dragen. Het ontwerpteam van Hooijer heeft het DNA goed opgepikt; de eerste ideeën voor de koers en nieuwe collectie zijn zo passend dat ik zeker weet dat het merk Jan Jansen hier op zijn plek is. Daarnaast hebben mijn vrouw Tonny en ik een ontzettend goede klik met Hilko en Kristel Hooijer en hun team. Het voelt als een warm bad.”

Lees ook: Jan Jansen zit 60 jaar in het vak: terugblik op de carrière van een Nederlands schoenen-icoon

Wereldmerk

Hilko Hooijer is net zo enthousiast. “Jan Jansen is een naam wereldwijd tot de verbeelding spreekt. Volgende week opent een nieuwe tentoonstelling met zijn werk; zoiets wordt landelijk opgepikt, dat is fantastisch om te zien. Dat wij met zo’n man mogen werken, is voor ons goud.” De Hooijer Groep wil het label vanaf zomer 2022 wereldwijd uitrollen. Hooijer: “Zonder pocherig te willen klinken; we zien de potentie om een wereldmerk te maken van Jan Jansen.”

Beeld: Hooijer Groep (met op de hoofdfoto, vlnr: Tonny en Jan Jansen en Kristel en Hilko Hooijer).