TOP

Hooijer Groep stelt magazijn open met nieuwe dienst

De Hooijer Groep stelt het magazijn open voor winkeliers met een nieuwe dienst, Let’s Connect, waarmee winkeliers via hun eigen webshop producten kunnen verkopen die vanuit het Hooijer-dc in Oldenzaal geleverd worden.

Het idee: met Let’s connect kunnen winkeliers producten die ze niet in hun assortiment of niet (meer) op voorraad hebben, toch verkopen. “We hebben nagedacht over hoe we onze klanten kunnen helpen in deze coronaperiode”, stelt commercieel directeur Bart Hooijer in een persbericht. “Met deze dienst willen we ze wat verlichting bieden in moeilijke tijden.”

860.000 paar schoenen

Retailers hebben met Let’s Connect toegang tot alle beschikbare artikelen en productafbeeldingen van de Hooijer Groep, en een voorraad van 860.000 paar schoenen (en sokken). Ze wordt gekoppeld via een API-connectie (application programming interface, red.), waarbij de ICT-afdeling van de Hooijer Groep hen (gratis) ondersteunt. Eenmaal gekoppeld verloopt het proces volledig geautomatiseerd. Daarmee is de voorraadactualiteit gewaarborgd, of met andere woorden: winkeliers lopen niet het risico om via hun webshop een paar schoenen of sokken te verkopen dat er niet meer is.

Koppelen via Stockbase

De Hooijer Groep kijkt daarnaast samen met Stockbase naar oplossingen voor eenvoudige verbindingen met retailerwebshops. “Voor winkeliers die al aangesloten zijn bij Stockbase, is dat zo opgezet.” Via Stockbase worden vrije voorraden en productafbeeldingen worden gekoppeld middels unieke barcodes. Als een winkelier een schoen verkoopt via de eigen webshop, wordt de order doorgezet naar de Hooijer Groep. Vervolgens wordt de bestelling naar het magazijn van de betreffende winkelier of direct naar de consument verzonden (dropshipping).

Belang van samenwerken

De nieuwe dienst past binnen een bredere ontwikkeling in de mode- en schoenenbranche: het belang van samenwerking op het gebied van onder meer verkoop en voorraadbeheer, iets dat door de coronacrisis extra is benadrukt. Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten bij de Rabobank, stellen in de nieuwe editie van Schoenvisie dat er in de toekomst veel meer vanuit één totale voorraad zal worden gewerkt. “De voorraden van de fabrikant, groothandel en alle retailers moeten voor consumenten inzichtelijk en beschikbaar zijn”, vinden zij. “Het maakt klanten niet uit waar het product vandaan komt. Voor hen is de relatie met de retailer belangrijk, niet het magazijn van waaruit het wordt geleverd.”

Beeld: Hooijer Groep