TOP

Hooijer Footwear Group lijft schoenenmerk Lazamani in

Schoenenmerk Lazamani wisselt van eigenaar. General manager Miranda Schreiner heeft de zaken op 9 juni overgedragen aan de Hooijer Footwear Group. Zij en haar team blijven bij het merk betrokken. “We hebben altijd al gezegd dat Hooijer de enige partij is die we het merk gunnen en toevertrouwen.”

Foto: Hooijer Footwear Group

Lazamani was 25 jaar lang in handen van Miranda Schreiner en wijlen Franco Jansen en groeide in die periode uit tot een wereldspeler met verkooppunten in dertig landen, van Australië tot Bermuda. Ook na Jansens onverwachte overlijden in het najaar van 2020 bleef Lazamani die koers behouden, laat Schreiner in een persbericht weten. Toch begon ze steeds vaker na te denken over opvolging. “Franco en ik zeiden al jaren tegen elkaar: ‘Mocht er een dag komen dat we het van de hand willen doen, dan is Hooijer de enige die we Lazamani gunnen en toevertrouwen’”, stelt ze. “En nu is het zover.”

Veranderende tijden

“Kinderen hebben we niet − de schoenen waren onze kinderen − dus dat we buitenshuis op zoek moesten naar opvolging wisten we al langer. Maar we wilden nog lang niet stoppen; Lazamani gaf ons enorm veel plezier”, vervolgt Schreiner. “Maar tijden veranderen. Franco overleed, ik merk dat ik ouder word en ondertussen draait de wereld in een razend tempo door. Lang verhaal kort: een jaar geleden belandde er een brief van mijn hand op de mat bij Hooijer.”

Lees ook: De wereld veroveren vanuit Twente: zo wordt de Hooijer Groep een internationale speler

In één huis

Voor de retail verandert er weinig: het huidige Lazamani-team gaat autonoom verder vanuit het hoofdkantoor in Nijmegen. De Hooijer Footwear Group (voorheen bekend als de Hooijer Groep) tornt niet aan het DNA en de werkwijze van het label. “Daarover lagen Miranda en ik al tijdens het eerste gesprek volledig op één lijn”, zegt eigenaar Hilko Hooijer. “En noem het toeval of niet, maar toen die brief van Miranda kwam, waren we net merkeigenaar geworden van Jan Jansen. Jan is de oom van Franco en in beide merken komt de rebelse kant van de familie Jansen naar voren. Hoe mooi is het dat beide merken nu in één huis zijn ondergebracht.” Lazamani is het derde eigen label voor Hooijer, naast Jan Jansen en Tofvel. Daarnaast vertegenwoordigt het bedrijf Birkenstock, Heydude, Keen, Lilian, Living Kitzbühel, Lomer, Sockwell, Toni Pons, Volare en Uzurii.

Hele geruststelling

Voor Schreiner is de overstap naar Hooijer een ‘hele geruststelling’. “Lazamani wordt op dit moment in meer dan dertig landen verkocht. De status die het merk heeft, moet gehandhaafd blijven en liefst verder worden uitgebouwd. Hooijer beschikt over de logistieke en marketingtechnische middelen om die gewenste groei te creëren. Ik ben hier heel blij mee. En nog belangrijker: Franco zou hier 100 procent achter hebben gestaan.”