TOP

Hoe ziet de toekomst van de fysieke winkel eruit? [onderzoek] *

Fysieke winkels blijven belangrijk voor de consument, ondanks de opmars van online shoppen. Dat blijkt uit een sectoranalyse van ABN Amro. Kopers willen nog altijd graag producten kunnen voelen, passen en meteen mee naar huis nemen.

Het aandeel van online winkels in de totale omzet van de retail blijft groeien, meldt ABN Amro, met percentages tussen de zeven en negen procent. Ondanks dit groeiend marktaandeel, vindt 74 procent van de ondervraagde consumenten het nog steeds erg prettig om producten als kleding en schoenen in een winkel te proberen, maar ook om deskundig advies te krijgen en gekochte artikelen meteen mee naar huis te kunnen nemen. 

 

Graag naar de winkel

 

Uit de analyse, waarvoor de bank 3.500 mensen ondervroeg, blijkt dat online shops de consument vaak nog stimuleren om naar een stenen winkel te gaan. Leeftijd maakt daarbij geen verschil; zowel oud als jong stapt graag een winkel binnen. Dat geldt vooral voor kleding en schoenen, mensen willen deze artikelen graag voelen en passen voordat ze tot aankoop overgaan. Consumenten kiezen nog steeds vaker voor de mode- en schoenenwinkel gaan: respectievelijk 71 procent en 77 procent.

 

ABN Amro Kanaalvoorkeur offine online 

 

Dat consumenten de fysieke winkel als favoriet shopkanaal hebben, wil echter niet zeggen dat mode-ondernemers op hun lauweren kunnen rusten. Volgens de bank moeten winkeliers wel een duidelijke richting kiezen om in de toekomst ook nog relevant te blijven. Daarvoor moeten ze kijken naar de behoefte van de klant, de vestigingslocatie en een duidelijk keuze maken voor een strategische richting.

 

Verwachting van de klant

 

Om erachter te komen wat de klant van de fysieke winkel verwacht in de toekomst, vroeg de ABN Amro de respondenten per type retailer aan te geven in welke winkelfunctie deze zou moeten investeren om ook de komende vijf jaar relevant te blijven. De deelnemers konden hun voorkeur uitspreken voor zes functies: direct kopen & meenemen, touch & feel, kennis & kunde, snel & gemakkelijk, specialisme & exclusiviteit en ontdekken & entertainment. Daaruit blijkt dat de veertig procent van de consumenten van mode- en schoenenwinkels verwachten dat ze items kunnen voelen en passen, maar ook snel mee naar huis nemen (21 procent).

 

ABN Amro Basiseigenschappen waardevolle winkelconcepten

 

 

Met deze kennis over consumentenbehoeften en door zich af te vragen of de winkel op de goede plek is gevestigd, kunnen retailers een strategische richting kiezen. De bank heeft er drie geformuleerd voor fysieke winkels: efficiency (snelheid, zekerheid), experience (ervaring, uitproberen) of expertise (kennis, specialisme). Met andere woorden: kies je voor het eerste concept, zoals modewinkel F21 Red doet door alles af te stemmen op de consument met weinig tijd. Of ga je voor beleving waarbij niet de verkoop het hoogste doel is, maar de ervaring die de klant in de winkel opdoet. Of focus je je het best op expertise, zoals Lincherie doet door technologie in te zetten om de juiste maat bh te bepalen?

 

Succesvolle voorbeelden

 

Dat een duidelijke strategie werkt, blijkt uit een aantal nieuwe succesformules en aangepaste traditionele winkelconcepten, meent de bank. In het rapport halen ze succesvolle voorbeelden aan, zoals mannenmodezaken Only for Men in Doesburg en De Heeren van Rinsma in Gorredijk waar klanten naast een broek, ook een knipbeurt of biertje kunnen krijgen. Only for Men heeft op 16 september hiervoor voor de tweede keer de award voor ‘beste winkelketen van Nederland’ en de ‘webshop award’ in de categorie herenmode voor gekregen.

 

Online spelers zien ook het belang van fysieke winkels in. Sommige zogeheten pure players hebben hun eerste stenen winkels geopend. Denk aan Coolblue met vijf winkels in Nederland en Zalando dat een modezaak opende in Berlijn. Reden is volgens de bank dat deze bedrijven inzien dat de fysieke winkelomgeving belangrijke functies heeft die internetwinkels vooralsnog niet kunnen vervullen.