TOP

Hoe vind je goed winkelpersoneel? [interview]

Dorien Tebbe begon drie jaar geleden haar eigen personeelsbemiddelingsbureau Shoptalent.nl. Textilia vroeg Dorien naar het geheim van goed winkelpersoneel. ‘Bezuinigen op het gezicht van je winkel is het slechtste wat je als retailer nu kunt doen.’

Shoptalent.nl is gespecialiseerd in de werving en selectie van winkelpersoneel. “We zijn een personeelsbemiddelingsbureau voor de retail”, vertelt oprichter Dorien Tebbe. Textilia sprak met Dorien over het vinden van goed personeel.

Wat doet Shoptalent.nl?

Dorien: “Drie jaar geleden begon ik mijn eigen bedrijf in de werving en selectie van winkelpersoneel. Shoptalent.nl helpt werkzoekenden aan banen als verkoper, maar storemanager en visual merchandiser. Naast mode richten wij ons ook op supermarkten, sportwinkels en bouwmarkten.”

Hoe komt Shoptalent.nl aan vacatures?

“Om eerlijk te zijn hebben we nog nooit om vacatures moeten vragen. Retailbedrijven melden zich zelf aan bij Shoptalent.nl. Voor de werving en selectie betalen ze ons een eenmalige vergoeding. Hoeveel dat precies is, verschilt per vacature, omgeving en urgentie. Voor een samenwerking kunnen bedrijven contact met mij opnemen. Vaststaat dat Shoptalent.nl veel tijd en aandacht besteedt aan het invullen van de vacature. Als er bij 50 kandidaten 4 geschikte zitten is dat veel. Voor een dubbeltje kun je niet op de eerste rij zitten.”

Waarom komen bedrijven naar jullie toe?

“Ik denk door ons specialisme in winkelpersoneel. Bedrijven vertrouwen op ons. Het blijft toch mensenwerk! Ook gaat Shoptalent.nl een stapje verder door veel persoonlijk contact. Zo houden we bijvoorbeeld nog contact met de kandidaat als die al in de winkel werkt.”

Hoe vinden jullie de juiste kandidaat?

“We krijgen elke dag veel aanmeldingen van werkzoekenden. Wanneer het cv geschikt is nodigen we diegene uit voor een gesprek op ons kantoor in Amsterdam. Indien wij overtuigd zijn sturen we de kandidaat door naar de winkelier, en voert ook die nog een gesprek. Wij selecteren op werkervaring en kijken tijdens een gesprek naar iemands persoonlijkheid. Beiden zijn heel belangrijk. Verkopen is echt een vak en wordt vaak onderschat. Iemand kan nog zoveel trainingenkrijgen, maar verkopen moet er toch in zitten.”

Waar verkijken bedrijven zich vaak op?

“De afgelopen tien jaar is er in de retail veel veranderd. Managers hebben een (nog) actievere rol gekregen. Ze zijn coach en omzetresultaten worden meer gestimuleerd.  Goede managers van vroeger zijn dus niet per se goede managers in het nu. Ook is een goede verkoper niet meteen een goede manager. Verder is het belangrijk om – juist in de crisis – niet te bezuinigen op personeel. Besparen op het gezicht van je winkel is zeker niet handig. Laat je niet leiden door de crisis!”

Shoptalent.nl heeft geen last van de crisis?

“Natuurlijk weten we dat veel winkels sluiten, maar wij zien het aantal opdrachtgevers en vacatures alleen maar groeien. Juist in de crisis is het belangrijk goed personeel aan te nemen. Dit verhoogt echt je omzet. Ik merk ook dat zelfs bedrijven als H&M beter personeel zijn gaan aannemen. Daar wordt je tegenwoordig zelfs begroet.”

Primark zoekt zijn personeel via het UWV. Wat vind jij daarvan?

“Fantastisch toch? Er zitten al veel te veel jonge mensen met ervaring thuis. Dat is ook het leuke van dit werk: mensen blij maken met een nieuwe job. Bovendien zal het voor Primark wel voordelig zijn. Wie echter personeel zoekt dat werkt vanuit hart en passie, kan zich aanmelden bij Shoptalent.nl!