TOP

Hoe Van Schijndel Schoenen ‘Hilversumse Onderneming van het Jaar’ werd

Met oog op de groeiende online concurrentie leek het ondernemer Marcel Schevers niet verstandig om zich puur op de verkoop van schoenen te blijven richten. Hij zette in op een totaalconcept, een kenniscentrum voor schoenen én voeten, dat nog geen jaar later werd uitgeroepen tot ‘Hilversumse Onderneming van 2017’.

“Het winnen van de ondernemersprijs is voor ons de kers op de taart”, lacht Marcel Schevers van Van Schijndel Schoenen. Hij en zijn vrouw Lianne namen de winkel 24 jaar geleden van de Van Schijndels over. Ze hielden de naam, die toen al een begrip in de regio was. Tot 2012 werkte Schevers bij een bank en was hij alleen achter de schermen bij de schoenenwinkel betrokken. “Ik heb de overstap gemaakt omdat ik me fulltime met onze zaak bezig wilde houden. Lianne en ik zijn gaan nadenken over de toekomst van de onderneming. We zagen wat er gebeurde in de markt en vroegen ons af hoe we daar op de juiste manier op konden inspelen en toegevoegde waarde konden blijven bieden voor onze klanten.”

De ondernemers kwamen tot de conclusie dat het niet verstandig was om zich puur op de verkoop te blijven richten. Schevers: “Internet zal een steeds grotere concurrent worden. We richten ons op modisch comfort en hebben het geluk dat onze doelgroep nog grotendeels uit mensen bestaat die een schoen eerst willen passen. Onze klanten zijn 40plussers, mensen met smalle of juist brede voeten en/of inlegzooltjes. Een maat 38 is lang niet altijd een maat 38, dat weten zij ook. Maar de komende jaren zal dat probleem ook worden ondervangen, bijvoorbeeld door 3D-scanners waarmee je jouw voet online in een schoen kunt zien. Die beweging is al ingezet.”

Lees ook: met hun 3D-voetscanner wil Safesize de schoenenbranche veroveren én veranderen. ‘Het traditionele meetlatje volstaat niet meer.’

Van_Schijndel_Hilversum-9

Verregaande samenwerking

Van Schijndel werkt al jaren samen met een aantal voetspecialisten: een podotherapeut, basis- en medisch pedicure, een voetreflex-plus therapeut en een orthopedisch schoenmaker. “In eerste instantie ging die samenwerking niet verder dan klanten doorverwijzen naar de juiste specialist, als in een verkoopgesprek naar boven kwam dat ze voetproblemen hadden. Zo kwam ik op het idee: waarom brengen we al die specialisaties niet samen? Een totaalconcept voor voeten en schoenen.” Wat vonden zijn partners van het idee? Schevers, lachend: “Ik kon ze niets anders laten zien dan de tekeningen van de architect. Puur op basis daarvan hebben ze hun handtekening gezet, dus ze moeten veel vertrouwen in het project hebben gehad.”

Kleur bekennen

De elf verkopers en zes voetspecialisten fungeren als één team en maken gebruik van elkaars expertise. Schevers: “Het mooie is dat we klanten die het nodig hebben nu verder kunnen helpen met hun voetproblemen. Het is geen verkooppraatje – we hebben écht alle kennis onder één dak. Dat is belangrijk in een tijd waarin de consument veel van een winkel verwacht.” Kleur bekennen is essentieel, vindt Schevers. “Je moet er niet voor iedereen willen zijn en van alles een beetje laten zien. Hoe ga je jouw winkel dan aankleden, en welk type mensen neem je aan? Onze medewerkers zijn qua achtergrond en interesses afgestemd op onze doelgroep. Ze weten alles van schoenen en voeten.”

Van_Schijndel_Hilversum-31 Van_Schijndel_Hilversum-38

Twee keer zo groot

Al met al nam het project meer dan drie jaar in beslag: de voorbereiding kostte ruim twee jaar, de verbouwing negen maanden. “We hadden geluk dat het naastgelegen pand vrijkwam”, zegt Schevers. “Anders hadden we misschien moeten verhuizen wegens ruimtegebrek.” Het buurpand werd bij de winkel op de begane grond getrokken, waardoor die in oppervlakte verdubbelde, en de binnenmuren werden eruit gehaald. “De winkel is zo’n 500 m²”, vertelt Schevers. “Voor zo’n grote ruimte is een interieur in één stijl te eentonig; daarom hebben we samen met architect Martin van Rietschoten verschillende hoeken gecreëerd. Om inspiratie op te doen, hebben Lianne en ik vele schoenenwinkels door het hele land bezocht. Wat we mooi vonden, brachten we in.” Achterin werden een werkruimte voor de logistiek en webwinkel ingericht, boven kwamen de praktijkruimtes voor de specialisten. Nieuw is ook de lift voor mensen die moeilijk ter been zijn. Klanten mogen zelf kiezen of ze boven willen wachten, of aan de koffietafel in de winkel. Schevers: “Wellicht komen ze dan nog een paar mooie schoenen tegen. Maar we zullen klanten nooit iets opdringen.”

Grote kanshebber

In het voorjaar van 2016 ging Van Schijndel Schoenen & Voeten opnieuw open. Schevers, trots: “In totaal zijn we maar twee dagen dicht geweest.” De verbouwing en de heropening trokken flink wat aandacht in de regio. “Onze vaste klanten waren eerst bezorgd: jullie gaan toch niet sluiten?” Eind 2016 hoorden Schevers en zijn team dat ze waren genomineerd voor de lokale ondernemersprijs, de Rabobank Business Award 2017. Al snel werd duidelijk dat ze een van de kanshebbers waren. “Toen gingen we er ook echt voor. We stuurden er een mailing uit, communiceerden onze nominatie via sociale media en deelden flyers uit in de winkel. We waren ontzettend fanatiek.”

Van_Schijndel_Hilversum-12

Uniek in het Gooi

Sinds januari dit jaar mag Van Schijndel Schoenen & Voeten zich Hilversumse Onderneming van het Jaar noemen. De titel pronkt op de etalage en komt ook in het gloednieuwe interieur op diverse plekken terug. “Het heeft ons al veel moois opgeleverd”, zegt Schevers. “We hebben in heel wat bladen en kranten gestaan, en dat blijft ook niet ongezien. Bij iedere publicatie trekken we weer nieuw publiek. De Business Award is een verkiezing op basis van stemmen. Ik denk dat ons nieuwe concept door de stemmers als vernieuwend werd beschouwd; je ziet het meer in Nederland, maar voor het Gooi en omstreken is het vrij uniek.”

Nieuwe ideeën

Denk niet dat Schevers en zijn team nu op hun lauweren gaan rusten; de ondernemer heeft zich alweer op het volgende project gestort. Samen met een drietal andere Podo Linéa-winkels start Van Schijndel Schoenen binnenkort een pilot met 3D-scanners op de winkelvloer. “Wij willen beginnen waar andere metingen ophouden”, zegt Schevers. “De technologie wordt momenteel puur gebruikt om een match te maken tussen schoenen en voeten. Door onze nauwe samenwerking met de voetspecialisten boven zie ik echter veel meer mogelijkheden voor het verzamelen van data over onze klanten en hun voeten. Dit allemaal om ons advies aan de klanten nog verder te verbeteren. Onze orthopedisch schoenmaker werkt nu nog met gipsmodellen, om een voorbeeld te noemen. Hoe mooi zou het zijn als dat straks digitaal kan?”

Van_Schijndel_Hilversum-17

Van_Schijndel_Hilversum-10