TOP

Hoe overleef je als schoenenretailer tussen Amazon en Alibaba?

Platforms of marketplaces winnen snel terrein in de online retail. Met de komst van Amazon in Nederland gaat deze ‘platformisering’ een nieuwe fase in. Kunnen zelfstandige mode- en schoenenretailers met deze ontwikkeling mee? “Zie het als alternatieve afzetmogelijkheid.”

Dat Amazon naar Nederland zou komen, was al langer bekend. Maar wanneer precies, dat was lange tijd een raadsel. Tot nu: na maanden van afwachten en speculatie ging op dinsdag 10 maart de Nederlandse webwinkel live. De Amerikaanse internetgigant staat erom bekend in nieuwe markten in razendsnel tempo marktaandeel naar zich toe te trekken. Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten retail & wholesale bij de Rabobank, verwachten dat dat in Nederland niet anders zal zijn. “Amazon streeft naar marktdominantie in elk land waar het met zijn marketplace actief is.”

Omzet van bestaande kanalen

De internetreus kan binnen een periode van tien jaar een omzet van circa €10 miljard realiseren in Nederland, stellen ze in een kwartaalupdate (januari 2020). De totaalomzet van de non-food detailhandel groeit slechts licht (3,7 procent in het derde kwartaal van 2019), wat betekent dat de nieuwkomer met name omzet van de bestaande kanalen zal afsnoepen. Bol.com en Coolblue gaan er volgens de experts last van krijgen. Wehkamp en Zalando ook, maar in mindere mate omdat ze een groter en beter aanbod hebben op het gebied van mode en lifestyle.

Fundamentele gevolgen

De discussie over Amazon spitst zich vaak toe op de gevolgen voor Nederlandse online spelers, maar volgens Voss en Zwijnenburg zijn de gevolgen veel breder en fundamenteler. “Amazon zal de gehele Nederlandse retailsector, zowel online als fysiek, tot actie dwingen. Wat positief is. We maken ons steeds meer zorgen over het geringe en trage verandervermogen van de Nederlandse retailsector. Als Amazon een sterke push kan geven aan het versnellen en verbeteren van dit verandervermogen, is dat naar onze mening zeer welkom.”

Aansluiten ja of nee?

De vraag is: hoe kun je als zelfstandige mode- of schoenenretailer met deze ontwikkeling mee? Als retailer wil je tenslotte daar zijn waar je consument is, en die shopt online steeds vaker bij grote webshops met een breed aanbod. Is het dan zinvol om je als zelfstandige bij een of meerdere marketplaces aan te sluiten? Ja en nee, stellen (ervarings)deskundigen. De verkoop via platforms biedt een aantal belangrijke voordelen. Allereerst hebben deze webreuzen een veel groter (internationaal) bereik. “Een goede manier om te testen hoe consumenten in andere steden of landen tegen jouw assortiment en concept aankijken”, stelt Dirk Mulder, sector banker trade & retail bij ING. Een ander pluspunt: wanneer een winkelier een groot aandeel van de verkoop via een platform laat lopen, hoeft er minder in de eigen winkel(s) en webshop geïnvesteerd te worden.

Concurrentiestrijd

Daar staat tegenover dat het bundelen van het aanbod op platforms de concurrentie tussen retailers en merken verhoogt – zij kunnen hun producten immers ook op marketplaces aanbieden – en tussen retailers onderling. En in die concurrentiestrijd staat het merk sterker dan de winkelier, meent retailspecialist Cor Molenaar. Hij is auteur van ‘Het einde van concurrentie? Zakendoen in de platformeconomie’. “Leveranciers hebben, in tegenstelling tot de meeste retailers, beschikking over het volledige assortiment van hun merk of merken. Bovendien is het voor hen veel lucratiever om via marketplaces te verkopen dan voor winkeliers. Goed, ze dragen allebei commissie af over verkochte producten, maar retailers moeten daarnaast ook hun marge in de gaten houden.” Deze commissie zit meestal tussen 10 en 20 procent van de productprijs, met uitschieters naar boven en beneden. Soms komen er nog abonnements- en transactiekosten bij.

Eigen afweging

Een ander heikel punt is het feit dat je als marktplaatsverkoper klantdata ‘weggeeft’. Platforms die ook zelf verkoper zijn, kunnen deze data gebruiken om eigen producten te ontwikkelen en die rechtstreeks en gericht aan de consument aan te bieden. Retailers zullen hierin hun eigen afweging moeten maken, meent Mulder. “Maar het is absoluut de moeite waard om te onderzoeken of marketplaces je kunnen helpen de omzet te vergroten.” Dat beaamt Sjef van Stratum, eigenaar van Fratelli Shoes in Deurne. Stratum is ook directeur van Topshoe.nl, de gezamenlijke website van 90 zelfstandige winkeliers, en adviseert collega-retailers regelmatig op het gebied van de online verkoop. “Feit is dat het bezoek aan de winkelstraat en het aantal verkochte schoenen via stenen winkels terugloopt”, zegt hij. “Daardoor gaan retailers minder en voorzichtiger inkopen. Dat is een risico; als je te veel gaat snijden in je aanbod, ben je op den duur niet meer interessant voor de consument. Platforms kunnen, als alternatieve afzetmogelijkheid, helpen de collectie en dus je winkel relevant te houden. En als je dan break-even speelt of zelfs iets aan de verkoop op marketplaces verdient, is het wat mij betreft win-win.”


Een uitgebreide versie van dit artikel is gepubliceerd in Schoenvisie #3 van 6 maart 2020. Hier lees je ook ons stappenplan ‘Verkopen via marketplaces’. Schoenvisie ook ontvangen? Kijk hier voor alle mogelijkheden.

Beeld: Shutterstock (header), Zalando