TOP

Hoe loop ik geen omzet mis bij een pinstoring?

Winkeliers in heel Nederland werden zaterdag 22 oktober getroffen door een pinstoring. Zaterdagochtend lukte het ongeveer dertig procent van de klanten die wilden pinnen in eerste instantie niet om te betalen. Hoe loop je als detaillist geen omzet mis?

Bij een pinstoring vraag je de klant eerst of ze ook contant kunnen betalen, maar dat kan of wil niet iedereen. Welke alternatieven heb je om geen omzet mis te lopen als de betaalterminal weigert?

Eenmalige machtiging
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel raadt winkeliers aan om altijd incassoformulieren van de bank in de winkel te hebben. De bank waarmee je een pinovereenkomst hebt gesloten moet winkeliers namelijk een alternatief betaalmiddel ter beschikking stellen voor het geval dat betalen met de pinautomaat niet mogelijk is. Deze Eenmalige Machtiging Pin-formulieren kunnen worden gebruikt bij betaaltransacties tussen de 5 en 350,- euro in het geval van een storing in de betaalapparatuur of in de datacomverbinding.

Reserve betaalterminal
Een reserve mobiele betaalterminal is bij alle typen storingen van de vaste betaalterminal een oplossing, al is het wel een vrij prijzige oplossing, gezien de kosten van de terminal en de mobiele verbinding. Voor bedrijven met een groot aantal betaalterminals is een router met een reserve mobiele verbinding een mogelijkheid; ook dit is een relatief dure oplossing; raadpleeg hiervoor de leverancier van uw betaalautomaat.

Offline pinnen
Op 17 september 2011 werden  Nederlandse winkeliers ook al getroffen door een storing. Detailhandel Nederland wil dat bij een volgende storing in de verbindingen, mensen offline moeten kunnen pinnen. Volgens Currence zijn hierover al gesprekken gaande.