TOP

Hoe gebruiken consumenten hun telefoon tijdens het winkelen?*

Het is bijna niet meer weg te denken: winkelen met een mobiele telefoon in de hand. Maar hoe gebruiken consumenten hun telefoon eigenlijk?

Voor het onderzoek ‘Shoppers bringing online competition inside bricks-and-mortar stores’ vroeg onderzoeksbureau Gfk aan 25.000 consumenten uit 23 landen waarvoor zij hunn mobiele telefoon gebruiken tijdens het winkelen.

Prijzen vergelijken

Maar liefst 40 procent van de ondervraagden vergelijkt prijzen via de mobiele telefoon tijdens het winkelen. Vooral in de leeftijdscategorie 20 tot en met 29 jaar wordt dit vaak gedaan (49 procent). Over het algemeen pakken mannen (42 procent) sneller de smartphone erbij om een prijs te vergelijken dan vrouwen (37 procent).

Adrian Hobbs, directeur ‘Online Pricing Intelligence’ bij GfK, laat in een persbericht weten: “Winkeliers moeten dingen gaan veranderen nu er zo’n groot aantal klanten online is terwijl ze in een fysieke winkel staan. Een scherp inzicht hebben in de prijzen van online concurrenten en snel kunnen reageren, is nu één van de belangrijkste succesfactoren voor zowel fysieke als online retailers.”

Advies vragen

Vier op de tien consumenten gebruikt een mobiele telefoon om tijdens het winkelen advies te vragen aan vrienden of familie. Ook hier zit de piek in de leeftijdscategorie van 20 tot en met 29 jaar (48 procent). Advies was altijd al belangrijk bij het doen van aankopen, maar met een smartphone kunnen consumenten direct door hun eigen kring geadviseerd worden terwijl ze in de winkel staan. Deze externe invloed is een grote uitdaging voor het winkelpersoneel en verandert de fysieke winkelervaring.

Foto’s nemen

Op de derde plaats eindigt het maken van foto’s. Maar liefst 36 procent van de ondervraagden maakt wel eens een foto van producten die zij later willen kopen. Tieners (15 tot en met 19 jaar) en jongvolwassenen (20 tot en met 29 jaar) zijn hier koplopers in (44 procent). Volgens de onderzoekers is dit een gevaarlijke ontwikkeling voor retailers, omdat consumenten daarmee naar goedkopere alternatieven kunnen zoeken.