TOP

Hoe gaat het met Woden? [interview] *

Sinds winter 2014 is Woden op de Nederlandse markt te vinden, maar is nu al te koop in 120 winkels. Het merk gaat een spannende tijd tegemoet met een aantal veranderingen. Birkit Kroon van Beer & Cheese, agent van het Deense sneakermerk: “Het moet een merk worden dat zodra je Woden zegt, iedereen weet wat het is.”

Hoe gaat het met Woden?

“We hebben niet te klagen. Waar we vertegenwoordigd zijn is nog steeds divers: modewinkels, schoenenwinkels en conceptstores in het midden-hoogsegment. We hebben inmiddels al 120 deuren in Nederland die Woden verkopen. De doorverkoop is ook heel goed. De winkeliers zijn heel enthousiast en zij kopen dan ook grote collecties in.”

Waardoor zou dat komen?

“Het begint bij de inkoop, het spreekt mensen aan. Het zijn rijke, mooie materialen voor een commerciële prijs. De schoenen liggen rond de € 100,- verkoop. Het Scandinavische is ook erg populair, vooral hier in Nederland, en de fotografie is ook goed gedaan. Al in al, als je het hele plaatje ziet, denk ik dat dat aanspreekt. En op het moment dat het dan ook nog je winkel uitvliegt, dan is het enthousiasme er al helemaal.”

“Gekeken naar de consument, denk ik dat het de Nederlander aanspreekt omdat hij nadenkt over de schoenen die goed te combineren moeten zijn met verschillende stijlen. Het moet niet een te uitgesproken gymp zijn die niet onder een rokje kan. Of felle kleuren. Dat is heel leuk, maar je kan het dan niet meer overal bij aan. Woden maakt gebruik van basic tinten, zwart, grijs, navy, taupe. Ik denk dat het succes in de winkel daarmee te maken heeft.”

woden_1_JUNI15_LOGOwoden_2_JUNI15_LOGO

Nu zijn er best veel sneakermerken, wat maakt Woden dan anders dan die merken?

“Ik denk dat je niet veel opnieuw hoeft uit te vinden aan de sneaker. Sneakers is niets nieuws, maar het makkelijk combineren is wel onderscheidend. De sneakertrend is er dus er is ook veel aandacht voor, maar het succes is – net zoals ik net al aangaf – het makkelijk te combineren van de sneaker. Het kan onder jurkjes, pantalons, rokken. Woden speelt in op de trends, maar heeft wel een uitgesproken eigen handtekening.”

“Daarnaast heeft er ook een uitneembare inlegzool met een bovenlaag van kurk, wat dezelfde eigenschappen heeft als leer. De consument die een eigen zool erin wil, kan dat dus ook makkelijk doen. We merken ook dat Woden vaak gedragen wordt door de 35-plus dame of heer – het heeft een volwassen, elegante uitstraling – die sneller een eigen zool draagt. Hierdoor wordt deze doelgroep dus extra aangesproken.”

“De ontwerper van Woden komt onder andere bij Ecco vandaan en als ze bij een merk naar comfort, pasvorm en kwaliteit kijken, dan is dat wel bij Ecco. Hij heeft die kennis en expertise willen gebruiken voor de sneaker.”

Zijn jullie op zoek naar nog meer verkooppunten?

“We zijn nog een jong merk en we willen nog groeien in de markt. Er is dus absoluut nog groei mogelijk in Nederland, maar we willen niet te snel gaan. We willen niet morgen op alle hoeken van de straat liggen. We willen wel waarborgen dat we bij de hogere kant van het middensegment liggen.”

“We verkopen ook sneakers van € 69,- a € 79,-, waarbij we naar een wat lager segment kunnen, maar voor de lange termijn vinden we het wel belangrijk om een imago neer te zetten. Dat kunnen we beter doen in de € 99,- tot € 119,- categorie, omdat dat een wat uitgewerktere sneaker is. We brengen de goedkopere sneakers ook wel, maar we willen blijven opereren in het hogere middensegment.”

woden_3_JUNI15_LOGOwoden_4_JUNI15_LOGO

Hoe gaat de inkoop te werk?

“We brengen nu twee collecties per jaar. De zomer zouden we in februari uitleveren, maar er waren al vroeg een aantal winkeliers die de collectie hebben ingekocht. Doordat we dat zo vroeg wisten, kon de productie al snel op gang komen. Daarom kunnen we nu al een deel uitleveren voor de feestdagen.”

“Het is dan aan de winkelier of ze dat ook willen hebben. Sommige winkeliers vinden het fijn om het hele jaar door nieuwe collecties te hebben in plaats van op maar twee momenten per jaar. Daar willen we dus wel een beetje naartoe: niet alleen leveringen in februari en augustus, maar ook in december en mei.”

Nu al de zomercollectie in de winkel hebben liggen, is dat niet te vroeg?

“Nee, er zijn nu al consumenten die sneakers uit de zomercollectie aanschaffen. Sneakers zijn ook wel schoenen die je bijna het hele jaar door kan dragen. Zo kan je aan de consument ook laten zien dat ze niet alleen hoeven te komen op het moment dat alle nieuwe collecties in de winkel liggen. Op deze manier kunnen je ze het hele jaar door de klant verrassen.”

“Het is ook zo dat de seizoenen momenteel zo lastig te voorspellen zijn. Winkeliers krijgen rond januari/februari de nieuwe zomercollecties binnen, maar dat is meestal de tijd dat de winter pas begint in Nederland. Dan is de wintercollectie alweer in de uitverkoop en hangen ze al vol met de zomer. Dat lijkt mij voor hun heel onhandig.”

“Maar dat is niet van de ene op de andere dag om te gooien. Als de klant toch voor de uitverkoop in december naar de winkel komt, kun je ze misschien ook triggeren om de nieuwe collectie aan te schaffen. Maar als je er naartoe kan gaan om – zeker met een product als sneakers – te kijken naar vier leveringen per jaar, zou dat denk ik goed zijn. Winkeliers moeten niet alleen kijken naar de winkel onderscheidend maken met merken, maar ook naar de momenten van levering.”

woden_5_JUNI15_LOGOwoden_6_JUNI15_LOGO

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen bij Woden?

“Zeker. We gaan voor winter 2016 van start met Woden Wonder, een kindercollectie. Het heeft het gevoel van Woden: een Scandinavische look, simpel, geen felle kleuren, ook al is het voor kindjes, en een uitneembare zool. Daar gaan er mee naar de Kleine Fabriek.”

“Daarnaast gaan we ook Woden Black introduceren op de Nederlandse markt. Dat is een casual herenlijn met onder andere chelseaboots en veterboots. Het is allemaal wat netter als je het vergelijkt met de sneakers. Het is een soort basisartikel: het is geen grote collectie en niet ingewikkeld en zoals de naam al zegt, wordt er veel gebruik gemaakt van zwart met ruig leer.”

“Woden Black is ook al te koop in Denemarken en Noorwegen en daar loopt het erg goed. Ze zitten met die lijn vooral in het modesegment en iets minder in de schoenenwinkels, maar het wordt erg goed ontvangen. Er zijn daar veel naorders.”

Hoe zie je de toekomst van Woden in Nederland voor je?

“We hopen echt een merk op te zetten. Een eendags vlieg lukt sowieso al niet meer, maar we willen ook geen driejaars vlieg worden. We willen een Scandinavisch sneakermerk goed op de markt zetten en die ruimte zie ik ook in Nederland. Ik denk dat we voornamelijk in het segment waarin we nu zitten, moeten blijven opereren. Misschien dat we op termijn nog een klein stukje middensegment toevoegen, zodat we de draagkracht kunnen gaan creëren. Zodat op het moment dat je Woden zegt, iedereen weet wat het is.”

En nu heeft Beer & Cheese ook nog een nieuwe showroom…

“Ja, zo veel nieuws! We hebben afgelopen inkoopseizoen een test gedaan met een tijdelijke showroom om te kijken of het ons bevalt en of de winkelier bereid is om naar ons toe te komen. Zo een 95 procent van de klanten is bereid om dat te doen en wij vinden het een prettige manier van werken.”

“Als je naar de winkels toe gaat, is het wat chaotischer en sta je snel in de weg. In de showroom kan je alles mooi etaleren en presenteren en kan de ondernemer op zijn gemak kijken wat hem aanspreekt. Er is zo meer aandacht voor het merk. Waar we nu zitten is goed aan te rijden, je kan er gratis parkeren en het is goed te combineren met andere merken. We zitten in Amsterdam Noord aan de Johan van Hasseltweg, wat op zich niet zo zeer een schoenenwalhalla is, maar er zitten in de buurt wel veel relevante merken voor onze klant.”