TOP

Hoe gaat het met Vico? [interview]*

Vico bracht op vrijdag 27 februari 2015 de nieuwe zomercollectie de wereld in met een feestelijke lancering. Mede-oprichter Dave Hendriks: “Deze keer was het extra druk omdat we nu voor het eerst een damescollectie hebben.”

Hoe was 2014 voor Vico?

“Het jaar 2014 bestond voor Vico uit heel veel veranderingen. We zijn flink gegroeid, hebben nieuw personeel aangenomen en gaan internationaliseren. We hebben veel gedaan wat zowel positief als negatief uitpakte. In Engeland en Amerika gaat het hard met het merk, grote bedrijven hebben ons daar ingekocht. Maar bij internationaal zaken doen komt ook veel kijken, vooral voor zo een jong en klein bedrijf als Vico.”

“Nederland is nog steeds de hoofdmarkt maar als we de groei door willen pakken moeten we heel hard werken. Dus gaat het goed? Ja, maar er komt ook een hoop bij kijken, bij de groei die wij nu doormaken.”

Waarom blijft Vico wel overeind in de moeilijke tijd waar de schoenenbranche nu in zit?

“Dat heeft denk ik met het management te maken. We worden kritischer in mensen waarmee we graag werken, we hechten steeds meer waarde aan relaties. Eerst wilden we alleen in de ‘coole winkels’ liggen – dat willen we nog steeds omdat Vico voor de hippere jongeren is – maar samen ondernemen is in deze tijd heel belangrijk.”

Zijn jullie dan ook minder exclusief geworden?

“We zijn niet minder exclusief geworden, we hebben juist minder winkels waar we in liggen maar proberen wel grotere omzetten te draaien waarbij de webshop ook helpt. Voorheen kwam je omzet ongeveer voor tachtig procent uit de winkels en voor twintig procent uit de webshop. Maar daar is nu wel een grote verschuiving in te zien, het gaat nu meer naar fifty-fifty. De service van schoenenwinkels blijven nog wel belangrijk maar er gebeurt toch steeds meer online.”

Wat doen jullie eraan om klanten te trekken?

“Wij investeren veel in beurzen. Het trekken van consumenten gebeurt door in de juiste bladen te staan. We werken veel met ambassadeurs, dat zijn dan niet de grote bekende Nederlanders maar eerder een lokale hippe jongen zoals een fotograaf, blogger of architect.”

Jullie hadden vrijdag 27 februari een launch party van de zomer 2015 collectie, hoe was het?

“Wij organiseren een keer per seizoen een launch party. Vroeger was dat vooral met vrienden en familie maar nu komen er steeds meer mensen van buitenaf. Er waren zelfs mensen uit Nijmegen afgereisd om in Rotterdam de eerste presentatie van de nieuwe collectie te zien. Het werd heel goed ontvangen en los van het product was er ook een hele goede sfeer. Deze keer was het extra druk omdat er nu ook een damescollectie is.”

Hoe bevalt het om een damescollectie te hebben?

“Heel goed, maar het is wel nog maar heel klein. De reden dat wij een damescollectie zijn gestart is omdat we merkten dat er in de winkel veel vrouwen kwamen die het merk aan hun vriend hadden voorgesteld. Op basis van die vraag hebben we besloten om heel klein dames erbij te betrekken omdat zij het merk supporten en het leuk vinden.”

“De damescollectie is op het moment maar één model die vanuit de heren is doorvertaald naar de dames. Het is dus iets slanker, iets eleganter en iets vrouwelijker en is verkrijgbaar in vier kleuren. Later moeten het meerder modellen worden. We hebben de schoenen aan twaalf winkels verkocht en ze vliegen overal de deur uit.”

Zijn er verder nog ontwikkelingen bij Vico?

“De dameslijn is een stap die we nu gemaakt hebben en die we verder moeten gaan ontwikkelen. Het slaat aan dus daar gaat veel aandacht naartoe. We zijn druk bezig met de groei die we willen maken en dat we dat op de juiste manier doen. Je moet ook oppassen dat je niet te hard groeit en over de kop gaat. Dat zijn we nu aan het managen.”